هنگامی که می‌خواهید وارد یک ساختمان شوید، اولین موردی که به چشمتان می‌خورد و هویت ساختمان را به نمایش می‌گذارد، نمای بیرونی آن است. این که فقط به این فکر باشیم که داخل ساختمان را از نظر دکوراسیون به اوج زیبایی برسانیم و برای نمای بیرونی کاری انجام ندهیم، پارادوکس بدی را در چشم افراد ایجاد می‌کند. از طرفی هنگامی که قصد فروش و اجاره ملکتان را دارید، مشتری شما می‌تواند پس از تحویل گرفتن خانه، فضا را به هر نحوی که سلیقه اش است بچیند؛ اما نمای بیرونی ساختمان در این زمینه غیر قابل تغییر است. ناگفته نماند که یکی ازمهم ترین عواملی که روی قیمت فروش و اجاره ساختمان شما تاثیر می‌گذارد، نمای بیرونی است! پس اگر نمای بیرونی ساختمان جالبی ندارید و به فکر تغییر آن هستید، این مقاله را از دست ندهید.

چرا باید به طراحی نمای بیرونی اهمیت بدهیم؟

چند عامل مهم برای پاسخ به این پرسش وجود دارد؛ اول اینکه همان طور که در بالاتر اشاره شد، نمای بیرونی هویت یک ساختمان است و به راحتی می‌تواند روی قیمت آن تاثیر خوبی داشته باشد. علاوه بر زیباتر شدن ساختمان، در صورتی که طراحی خوب و ایمنی داشته باشید، به راحتی می‌تواند عایق آلودگی‌های صوتی بیرون باشد. مورد سوم عایق گرما و سرما در فصول مختلف سال است که همین مورد هزینه‌های شما را بابت تامین انرژی اضافه تر در صورت عایق نبودن، کاهش می‌دهد. در این میان نیز حوادث طبیعی نظیر زلزله و تگرگ و… نیز می‌تواند امنیت ساختمان شما را در صورت نداشتن نمای ایمن مورد هدف قرار دهند.

چه اصولی در طراحی نمای ساختمان باید رعایت شود؟

هر تغییری که بخواهید در ساختمان خود ایجاد کنید، باید یک سری اصول را مد نظر قرار دهید تا زیبایی کار شما چندین برابر شود.

1) اولین و مهم ترین موردی که در این زمینه باید رعایت شود، همخوانی نمای ساختمان مد نطر با بقیه ساختمان‌های اطرافش است. این بدین معنی نیست که ساختمان شما هم دقیقا شکل ساختمان‌های اطراف باشد؛ چرا که می‌توانید با در نظر گرفتن سبک و فرهنگ منطقه، نمایی متفاوت و منحصر به فرد با رنگی زیبا را از آن خود کنید. در این میان کار اصلی با طراحان تیم شماست که با توجه به نکات گفته شده، خانه ای منحصر به فرد  و خاص را در میان خانه‌های دیگر به شما تحویل دهند.

2) مورد بعدی نوع طرحی است که روی نمای بیرونی پیاده خواهد شد که نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد. این که طراحی افقی، عمودی و یا مورب باشد، می‌تواند تاثیر زیادی روی هویت ساختمان شما بر اساس ساختمان‌های دیگر بگذارد. جنس متریال و رنگ و طرح در این مقوله بسیار مهم و حیاتی است.

3) مورد دیگر تعداد طبقات ساختمان شما می‌باشد. این که تک طبقه است یا چند طبقه طرح نهایی شما را مشخص می‌کند. برای مثال اگر چند طبقه است باید نمایی استفاده کرد که یکنواختی زیاد را از ساختمان شما بگیرد. شلوغی بیش از حد در ساختمان‌های چند طبقه طرح جالبی در آخر کار به شما ارائه نمی‌دهد.

4) این که ساختمان شما در چه نوع شرایط جوی است، یکی از مشخص کننده‌های نوع نمای بیرونی خواهد بود. برای مثال متریالی که در هوای مرطوب و بارانی استفاده می‌شود، با متریالی که در هوای خشک استفاده می‌شود کاملا متفاوت است و اگر به این نکته دقت نشود، در صورت بروز حوادث شرایط جوی ساختمان شما زودتر فرسوده می‌شود و حتی گاهی امنیت شما را نیز مورد هدف قرار می‌دهد.

5) مورد آخر نیز نور پردازی مناسب است. شما هر چقدر برای زیبایی و امنیت ساختمان زحمت بکشید اما نور مناسب برای دید آن وجود نداشته باشد، انگار هیچ حرکتی نزدید. پس دقت داشته باشید که میزان نوری که باعث دید ساختمان شما در تاریکی می‌شود نه بیش از حد زیاد باشد و نه خیلی کم باشد که ساختمان را بی روح جلوه دهد.

6) مورد آخر نیز در نظر گرفتن این نکته است که قرار است با توجه به آمار به ثبت رسیده که عمر هر ساختمان مسکونی ممکن است تا 50 سال نیر برسد، باید طرح و متریالی را با توجه به بودجه خود انتخاب کنید که بیشترین استفاده را داشته باشید و در این بین نیز طرح نمای بیرونی شما از مد نیفتد!

طرح‌های مختلف نمای بیرونی ساختمان

طرح‌های مختلفی برای نمای بیرونی وجود دارند؛ اما نکته ای که حائز اهمیت است ان است که نوع ساختمان چیست و چه کارایی دارد؟ برای مثال ساختمان ویلایی با ساختمانی که جزو برج‌ها به حساب می‌آید، نمای بیرونی کاملا متفاوتی دارد.

ساختمان ویلایی

یکی از جالب ترین نوع ساختمان‌ها در اجرای پروژه نمای بیرون، ساختمان ویلایی است؛ چرا که به راحتی می‌توانید رنگ‌های مختلف را در آن بکار ببرید و از طرفی با یک طراحی هوشمندانه می‌توان سبک داخل خانه را از مدرن و کلاسیک به راحتی تشخیص داد. به این نکته باید توجه کرد که ویلا در چه نوع آب و هوایی قرار دارد تا در کنار زیبایی به نوع متریال مخصوص شرایط جوی نیز دقت کرد!

ساختمان شهری

در ساختمان‌های شهری، انواع مختلفی به چشم می‌خورد؛ از خانه‌های یک طبقه گرفته تا برج‌های بلند و سر به فلک کشیده، همگی جزو ساختمان‌های شهری به شمار می‌روند. پس این که یک سبک را برای همه انتخاب کنیم، غیر ممکن است. در این ساختمان‌ها همان طور که در بالاتر اشاره شد، باید به نوع ساختمان‌های اطراف و نوع کاربری و تعداد طبقات این بنا دقت کرد تا بتوان نمای بیرونی مخصوص آن را ایجاد کرد.

برج‌ها

یکی از عواملی که برج سازها باید در ابندای امر به آن دقت کنند، انتخاب نمای بیرونی از متریالی است که بتوانند مجوز دولت را کسب کنند؛ چرا که اگر خلاف این ماجرا باشد، باعث ایجاد آلودگی بصری در شهر می‌شود. از طرفی طرح و رنگی که برای آن در نظر می‌گیرند، به دلیل تعداد طبقات زیاد و بلند بودن ساختمان باید به گونه ای باشد که جذاب و زیبا باشد و بالا بلند بودن ساختمان را در اوج زیبایی به نمایش بگذارد تا چشم هر فردی را مسحور خود کند. این کار نیاز به طراحان حرفه ای و با سابقه دارد!

ساختمان‌ها تا 5 طبقه

در این مقوله در ابتدا باید به بودجه مورد نظر توجه کرد؛ چرا که متریالی که در این نوع بناها استفاده می‌شود از سنگ گرفته تا آجر و گرانیت و… متفاوت است و بسته به بودجه کنار گذاشته شده دارد. سبک و طرح‌هایی که در این زمینه انتخاب می‌شود بسیار مهم است؛ چرا که مانند خانه‌های ویلایی نمی‌توان هر طرح و رنگی را انتخاب کرد و باید با توجه به ساختمان‌های مجاور طرحی را انتخاب کرد که در اوج همخوانی، متفاوت و منحصر به فرد باشد.

انواع سبک طراحی نمای ساختمان

همان طور که می‌دانید، سبک‌های مختلفی برای نمای بیرونی ساختمان وجود دارد؛ از مدرن تا کلاسیک همگی بسته به سلیقه مالک و البته سبک کلی منطقه دارد که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

سبک مینیمال

این سبک مخصوص افراد ساده پسند است؛ چرا که در ساخت آن از هر گونه طراحی و تزئیناتی دوری می‌کنند و سادگی را در اوج زیبایی به نمایش می‌گذارند. شیک بودن این ساختمان‌ها مثال زدنی نیست!

سبک کلاسیک ( نئوکلاسیک )

نام دیگر سبک نمای کلاسیک، نئوکلاسیک یا به اصطلاح رومی است. در این نوع نماها شما می‌توانید تلفیق زیبای ستون‌ها همراه با تزئیناتی از جنس چوب و… را مشاهده کنید که ساختمان را در دسته بناهای مجلل قرار می‌دهد. هزینه این نمای بیرونی نیز به نسبت بالاتر است و در نهایت نیز روی قیمت ساختمان تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

سبک مدرن

در این سبک شما نه خلوتی و سادگی سبک مینیمال را مشاهده می‌کنید و نه شلوغی سبک کلاسیک را می‌بینید. در این نوع نما، شیشه و کامپوزیت و… با متریالی به روز و در عین حال ساده فریبندگی خاصی می‌کند. ناگفته نماند که اگر بودجه متوسطی دارید، انتخاب این سبک می‌تواند جزو گزینه‌های اولیه روی میز باشد. البته انواع نورپردازی در این نوع نما می‌تواند هویت ساختمان شما را تا حد زیادی بالاتر ببرد!

سبک تلفیقی

این سبک بیشتر مخصوص ساختمان‌های تجاری می‌باشد و به ندرت در مسکونی‌ها مشاهده می‌شود. عناصر اصلی این نوع نما، سنگ، کامپوزیت و شیشه است که می‌توانید تلفیقی از این عناصر را در طراحی خاص برای نمای بیرونی ساختمان تجاری خود استفاده کنید. اگر طراح حرفه ای داشته باشید، از این متریال طرحی را به شما ارائه خواهد داد، که در کمتر جایی به چشم خورده باشد.

سبک ایرانی ( اسلامی )

مساجد و در کل مکان‌هایی که جزو اماکن مذهبی هستند، این سبک نما را از آن خود کرده اند که زیبایی ترکیب آجر و کاشی‌ها به همراه نقش و نگارهای اسلیمی و کتیبه‌ها، مثال زدنی نیست. با توجه به بالا بودن عوامل ساخت این نوع نما، طراحی‌های چشمگیر و مختلفی را در مکان‌های مذهبی می‌بینید که حس و حال خاصی را به بیننده القا می‌کند.

بودجه مورد نیاز برای نمای بیرونی ساختمان چقدر است؟

مهم ترین موردی که هزینه شما را تا حدود زیادی مشخص می‌کند، سبک انتخابی شما در نمای بیرونی است؛ همان طور که در بالاتر گفته شد، این که سبک مدرن باشد و مینیمال یا کلاسیک، می‌تواند بازه‌های کاملا متفاوتی از قیمت را روبروی چشمان شما بگذارد. مورد بعدی متریال و کیفیت مصالحی است که در ساخت نما استفاده می‌کنید؛ متریال با بهترین کیفیت با متریال با کیفیت پایین و یا متوسط، مبلغ فاکتور شما را تغییر می‌دهند. متراژ ساختمان و در نهایت حق و حقوق مجریان و کارگران پروژه نیز به مبلغ نهایی شما اضافه خواهد شد.

سخن آخر

اکنون با نکات مختلف و مهم طراحی نمای بیرونی ساختمان آشنا شدیم و فهمیدیم که نمای ساختمان بسته به سلیقه شما، شرایط اقلیمی و ساختمان‌های اطراف دارد. بقیه موارد اعم از نوع متریال و متراژ مد نظر و سبک مورد علاقه همگی بسته به شما دارد و توسط خود شما تعیین می‌شود. به این نکته نیز دقت داشته باشید که یک تیم حرفه ای می‌تواند با طراحی خاص و درست، از هزینه‌های اضافی شما جلوگیزی کند و در نهایت ساختمانی تکرار نشدنی را به شما ارائه دهد.