کابینت آشپزخانه روکش چوب به کابینتی می گویند که درب ها و قسمت های نمای آن که در معرض دید قرار می گیرد از ترکیب ورق ام دی اف خام و یک لایه روکش چوب طبیعی ساخته شده باشد. در ساخت این نوع کابینت می توان هم از روکش چوب طبیعی استفاده کرد و هم از روکش های فرآوری شده. مهمترین تفاوت این نوع روکش ها این است که روکش چوب طبیعی ارزان قیمت تر است و رگه های چوب بصورت نامنظم بوده و در کل بافت نامنظم تری دارد به همین دلیل پروسه رنگ کاری پیچیده تری دارند و نیاز به مهارت و زمان بیشتر برای زیرسازی حرفه ای و پاشیدن رنگ خواهند داشت.

اما روکش های فرآوری شده کاملا شبیه به روکش چوب طبیعی هستند و فقط بافت یکنواخت تری دارند و بعد از رنگ کاری جلوه بهتری پیدا خواهند کرد به همین دلیل قیمت روکش های فرآوری شده کمی بالاتر از روکش های طبیعی است.

کابینت مدرن طرح چوب

انواع کابینت با روکش چوبی

کابینت آشپزخانه با روکش چوب طبیعی را از نظر نوع طراحی می توان به دو دسته پر کار (سبک کلاسیک) و مینیمال (سبک مدرن) تقسیم بندی کرد. در واقع می توان این مدل کابینت ها را شبیه به کابینت تمام چوب اما کمی ساده تر ساخت و هم می توان بصورت ترکیبی از روکش چوب و ام دی اف ملامینه یا هایگلس سبکی مدرن از کابینت روکشی طراحی و اجرا نمود. معمولاً انواع کابینت های روکش چوبی بر اساس نوع روکش بکار رفته در کابینت تقسیم بندی می شوند که مهمترین آنها عبارتند از :

  • کابینت آشپزخانه با روکش راش
  • کابینت آشپزخانه با روکش بلوط
  • کابینت آشپزخانه با روکش ملچ
  • کابینت آشپزخانه با روکش گردو

 

روکش گردو به دلیل وزن سنگینی که نسبت به بقیه روکش ها دارد در تولید کابینت کمتر مورد استفاده قرار می گیرد اما روکش راش که دارای گره و چشمه ی کمتری می باشد و ظاهر نسبتا ساده و زیبایی دارد. لازم به ذکر است روکش بلوط و ملچ که از دو خانواده نزدیک به هم هستند با گره و چشمه های نه چندان شلوغ جز پرطرفدارترین روکش های مورد استفاده در تولید کابینت روکش چوب است.

روکش چوبی در کابینت کلاسیک

مزایا و معایب کابینت با روکش چوبی

بزرگترین مزیت کابینت با روکش چوبی ، طبیعی بودن و همچنین زیبایی و اصالت آن است. مزیت دیگر این مدل کابینت این است که از نظر انتخاب رنگ و نوع روکش و طرح کابینت مطابق سلیقه مشتری ساخته می شوند و در زمره کابینت های سفارشی دسته بندی می شوند. همچنین این کابینت ها حال و هوایی تمام چوب دارند با این تفاوت که قیمت مناسب تری نسبت به کابینت های کلاسیک تمام چوب دارند.

مهم ترین عیب کابینت با روکش چوب طبیعی این است که در صورت آسیب دیدن رنگ و روکش چوب در اثر برخورد با اشیاء تیز و جذب رطوبت ممکن است روکش از سطح کابینت جدا شود و یا قسمت آسیب دیده متورم شود. همچنین در صورت استفاده از رنگ های بی کیفیت در تولید این سبک از کابینت آشپزخانه، امکان تغییر رنگ و کدر شدن در اثر تابش مستقیم نور خورشید وجود دارد.

کابینت چوبی بهتر است یا روکشی؟

از نظر زیبایی و اصالت مسلماً کابینت های تمام چوب به کابینت ام دی اف با روکش چوب طبیعی برتری دارند اما از نظر هزینه ای کابینت روکش چوبی طبیعی مقرون بصرفه تر است. ضمن اینکه ظاهر آنها با کار تمام چوب تفاوت کمی دارد و همان زیبایی را به فضای خانه می بخشد تنها ایراد این مدل کابینت دوام و استحکام کمتر نسبت کابینت های چوبی است.

مشاوره و بازدید رایگان بازسازی آشپزخانه