یکی از مواردی که در هر خانه به چشم می‌خورد و دنیایی بسیار پیچیده و متفاوت را از آن خود کرده است، پنجره است. از ابعاد پنجره گرفته تا نوع شیشه و فریم هر یک زیبایی و مزایای خاص خودش را دارد.

پنجره از بخش‌های مختلف شیشه، یراق الات، فریم و ساب فریم تشکیل شده است. اسکلت کلی پنجره موارد ذکر شده است اما هر یک از این موارد برای خود دنیایی متفاوت دارد که قصد داریم در این مقاله شما را کامل با این مباحث آشنا کنیم تا با آگاهی بیشتر به انتخاب پنجره و در نهایت فاکتوری با قیمت مناسب دست پیدا کنید.

انواع پنجره های چرخان و گرد

انواع پنجره از نظر نوع باز شدن

پنجره‌ها از نظر اسکلت یک دسته بندی، از نظر نوع باز شدن یک دسته بندی و از نظر شیشه دسته بندی دیگری را به خود اختصاص داده اند که در این قسمت بر اساس نوع باز و بسته شدن پنجره‌ها این تقسیم بندی را انجام می‌دهیم.

پنجره ثابت، تک حالته، بالا باز شو، دو حالته، کشویی، کشویی دو حالته و تاشو انواع مختلف پنجره‌هایی هستند که می‌توانید بسته به فضا و ابعاد، سلیقه و سبک خانه آن را انتخاب کنید. ناگفته نماند که هر یک از این سبک‌ها هم زیبایی خاص خودش را دارد و هم مزایایی را به خود اختصاص داده است که شاید در دیگری پیدا نشود!

انواع طراحی بیرون پنجره های ساختمان

انواع پنجره از نظر اسکلت بندی

مهم ترین نوع تقسیم بندی پنجره‌ها بر اساس اسکلت بندی آن‌ها است. قاب یا فریم بزرگ ترین بخش از پنجره است که روی دیوار قرار می‌گیرد و وظیفه نگه داشتن شیشه را بر عهده دارد. پنجره آهنی، پنجره چوبی، آلومینیومی، کامپوزیتی و پی وی سی و یو پی وی سی این دسته بندی بر اساس قاب را تشکیل داده اند.

اسکلت بندی متفاوت پنجره گرد و دایره ای

پنجره آهنی

این نوع را می‌توان به راحتی در خانه‌های قدیمی و فرسوده به وضوح مشاهده کرد. از آن جایی که فریم آهنی در برابر رطوبت مقاومت زیادی ندارد، پس از گذشت چندین سال در صورت وجود رطوبت شاهد زنگ زدگی خواهید بود؛ که البته می‌توانید با رنگ کردن این فریم آهنی، این مقاومت را چندین برابر بیشتر کنید و فرسایش را به تعویق بیندازید!

پنجره فلزی

از مزایایی که در این پنجره می‌توان اشاره کرد، قیمت پایین آن است که می‌توانید حتی با کمترین بودجه نیز تهیه نمایید. شایان ذکر است که مقاومت این پنجره‌ها در برابر ضربات فیزیکی ستودنی است. سنگین بودن این نوع فریم‌ها نیز زبان زد عام و خاص است.

پنجره های فلزی

پنجره چوبی

یکی از گران ترین نوع پنجره‌ها، نوع چوبی آن است. امروزه می‌توان از خانه‌های لوکس و لاکچری گرفته تا خانه‌های به سبک سنتی و قدیمی، پنجره چوبی را در طرح و رنگ‌های مختلف مشاهده کرد.

طبق آماری که از صاحبان خانه‌هایی با پنجره‌های چوبی گرفته شده، این نوع پس از چند سال باعث جذب موریانه و حشرات شده و در صورت رطوبت زیاد نیز باد می‌کند. اما روش‌های مراقبتی هستند که می‌توانید تا حد زیادی جلوی این وقایع را بگیرید و با توجه به طول عمر بالایی که پنجره‌های چوبی دارند، به ماندگاری تازه و سر زنده آن کمک کنید.

پنجره چوبی

پنجره آلومینیومی

درمورد این نوع پنجره، حرف‌های بسیاری را می‌توان به زبان آورد، اما نکته جالبی که وجود دارد، پارادوکس محافظت این نوع پنجره است! به این صورت که اگر در محیط رطوبت وجود داشته باشد، آلومینیوم نوعی زنگ زدگی ضعیف روی بدنه اش ایجاد می‌کند، که همین زنگ زدگی از خراب شدن و پوسیده شدن در اثر رطوبت جلوگیری می‌کند!

مورد بعدی که می‌تواند این پنجره‌ها را به عنوان یک گزینه روی میز تبدیل کند، وزن کم آن و تنوع بالا در فریم‌های آن است. البته به این مورد باید اشاره کرد که پنجره‌های آلومینیومی در برابر گرما و سرما عایق نیستند. از کاربرد این مدل پنجره می‌توان در حمام، استخر و در کل محل‌هایی که رطوبت بالا دارند، مثال زد.‌

پنجره آلومینیومی

پنجره کامپوزیتی

حالا با توجه به توضیحاتی که در مورد پنجره آلومینیومی داده شد و جالب بود، باید پنجره کامپوزیتی را معرفی کنیم که برگرفته از همان نوع آلومینیومی اما پیشرفته تر است.

اجزای تشکیل دهنده این مدل کامپوزیت و آلومینیوم هستند که نسبت به پنجره آلومینیومی از مقاومت بسیار بالاتری در برابر رطوبت برخوردار است. طول عمر و مقاومت این نوع پنجره نسبت به بقیه موارد دو برابر است و نگران تعمیر و ترمیم آن نباشید.

البته نکته بعدی در این مورد قیمت آن است که خب با توجه به مزایایی که دارد، بالطبع قیمت بالاتری را به خود اختصاص داده است. اگر به شهرها و مکان‌هایی که رطوبت بیداد می‌کند سری زده باشید، متوجه می‌شوید که این نوع پنجره نسبت به بقیه مواردی که تا به اینجا ذکر شده بیشتر دیده می‌شود.

نصب پنجره چوبی

پنجره پی وی سی و یو پی وی سی

پرفروش ترین و پر طرفدارترین نوع پنجره در عصر حاضر، می‌باشد. این مدل اکثر نقاط ضعف پنجره‌های قبل را بر طرف کرده و با نقاط قوت زیاد در بین ساختمان‌ها خود نمایی می‌کند. از رطوبت گرفته تا ضربه به راحتی مقاوم بوده و نکته بسیار مهمی که امروزه جزو پرفروش ترین‌ها خود را جای داده، عایق بندی خوب آن‌ها است.

شاید قیمت خرید این نوع پنجره نسبت به قبلی‌ها بیشتر باشد، اما طول عمر بالا و هزینه‌هایی که با توجه به عایق بندی در انرژی از شما کسر می‌شود، باعث می‌شود تا بی درنگ به سمت این پنجره‌ها سوق داده شوید.

پنجره سفید پی وی سی

تنها موردی که در مورد این مدل باید رعایت کنید، عدم استفاده از مواد شوینده شیمیایی برای تمیز کردن است. در این مورد باید دقت کنید که این مواد شوینده طول عمر پنجره شما را به راحتی کم می‌کند.

ناگفته نماند که پنجره‌های یو پی وی سی در برابر نور خورشید بسیار مقاوم هستند که این مورد در پی وی سی مشاهده نمی‌شود و همین مورد باعث شده تا قیمت در خرید پنجره‌های یو پی وی سی بالاتر از پی وی سی باشد.

پنجره upvc و pvc

دسته بندی پنجره‌ها بر اساس نوع شیشه

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، یکی از انواع تقسیم بندی پنجره‌ها بر اساس شیشه‌های آن‌ها است. اولین مورد معرفی ما در این قسمت، شیشه تخت است. این نوع شیشه پر فروش ترین نوع شیشه است اما متاسفانه عایق انرژی نیست و به دلیل قیمت مناسب و دید خوب جزو گزینه‌های اولیه بسیاری از افراد است.

مدل بعدی شیشه دوجداره، سه جداره و چهار جداره می‌باشد؛ در این مدل به ترتیب از دو، سه و چهار لایه شیشه استفاده می‌شود که این فاصله خالی کمی که بین شیشه‌ها به وجود می آید توسط نوع خاصی از گاز پر می‌شود که همین امر به عایق بندی این مدل شیشه‌ها کمک می‌کند.

پنجره های گرد زیبا و لاکچری

شیشه سکوریت، نوع دیگری از شیشه پنجره است که در این قسمت به آن می پردازیم. برای معرفی بهتر این مدل شیشه پنجره می‌توان گفت که شباهت بسیاری به نوع تخت دارد، با این تفاوت که نسبت به ضربه و حرارت از مقاومت بیشتری برخوردار است.

شیشه طرح دار مدل بعدی در پنجره‌ها است که به شیشه مات نیز در بازار معروف است. در نهایت نیز باید شیشه مسلح پنجره‌ها را بیان کنیم.

همان طور که از اسمش مشخص است، یک لایه توری در بین دو شیشه تشکیل دهنده این نوع پنجره قرار می‌گیرد که همین امر باعث شده تا بالاترین نوع مقاومت در برابر ضربه را در بین دیگر شیشه پنجره‌ها به خود اختصاص دهد.

نمای بیرونی ساختمان بهمراه پنجره های سفید

سخن آخر

اکنون وقت آن است که با آگاهی بالا و سبک خانه، نوع پنجره خود را انتخاب کنید؛ این که کدام فریم، کدام شیشه و چه نوع باز و بسته شدنی مد نظر شماست، می‌تواند به راحتی طرح منحصر به فرد شما را بسازد. تمامی این موارد گفته شده را با توجه به ابعاد پنجره نیز مجدد در نظر بگیرید تا بتوانید با توجه به فضایی که در دست دارید، پنجره ای زیبا و در عین حال خاص خود را داشته باشید.