سبک دکوراسیون داخلی خانه امروزه در انواع مختلف به چشم می‌خورد و هر یک دارای زیبایی‌های خاص خودش است. یکی از سبک‌های نوستالژی و پرطرفدار، سبک سنتی است که در آن از المان‌هایی نظیر فرش‌های سنتی، تابلوها و اکسسوری قدیمی و عتیقه و… استفاده می‌شود. یکی از مهم ترین بخش‌های سبک سنتی، انتخاب فرش مناسب و در همین سبک است، اما این که چه رنگ و طرحی باشد، بسته به سلیقه شما و سبک کلی دارد. از طرفی امروزه ترکیب فرش سنتی و سبک مدرن، مورد استقبال افراد بسیاری قرار گرفته است. با ما همراه باشید، تا در این مقاله تمام نکاتی که برای داشتن یک فرش ستنی مناسب لازم است رعایت شود، را بدانید.

فرش سنتی

ترکیب فرش سنتی و وسایل مدرن

در سال‌های دور در همه خانه‌ها، تنها سبکی که به چشم می‌خورد، سبک سنتی بود. اما امروزه انواع سبک‌ها وجود دارند که گاهی از ترکیب المان‌های دو سبک، باعث ایجاد فضایی خارق العاده می‌شوید. یکی از این موارد که در ترکیب و نمایش دکوراسیون داخلی نقش بسزایی دارد، فرش سنتی است. فرش سنتی به دلیل وجود طرح‌ها و رنگ‌های بی آلایش و به دور از تجملات بیش از حد، باعث خلق حال و هوایی گرم و صمیمی در فضای خانه می‌شود.

امروزه هم در سبک‌های سنتی و هم در سبک‌های مدرن، از این نوع فرش در طرح‌های ساده و شلوغ بسته به نوع سبک، استفاده می‌شود. پر طرفدارترین انتخاب‌های فرش سنتی، در سبک مدرن است که باعث ایجاد یک پارادوکس دلنشین می‌شود؛ اما این که چگونه دو سبک مختلف را در کنار یکدیگر به نمایش بگذاریم که باعث نمای زشت نشود، امر بسیار مهمی است که در ادامه به توضیح آن پرداخته ایم.

استفاده از اصل کنتراست

اگر دوست دارید که در دکوراسیون داخلی خود از چند رنگ مختلف در سبک مدرن استفاده کنید، و در عین حال فرش سنتی را نیز به فضای خانه اضافه کنید، باید اصل کنتراست را به جای آورید؛ به این صورت که اگر دکوراسیون داخلی شما از وسایل با رنگ‌های روشن پوشیده شده، فرش سنتی را در تناژ رنگی تیره انتخاب کنید، یا اگر دکوراسیون شما با یک رنگ غالب ایجاد شده، می‌توانید از فرش‌های سنتی استفاده کنید که در بافت آن از چندین رنگ مختلف الهام گرفته شده است. زیبایی که این نوع کنتراست‌ها در خانه شما به وجود می‌آورد، مثال زدنی نیست.

فرش سنتی

استفاده از یک رنگ

چنان چه علاقه شما در زمینه دکوراسیون به سمت سادگی است، بهتر است که یک رنگ واحد و غالب را برای وسایل بزرگ خود نظیر مبلمان و دیوار انتخاب کنید. در این بین برای انتخاب فرش، به سمت تهیه فرش سنتی در تناژ رنگی استفاده شده بروید. ترجیحا بهتر است برای این که به فضا روح ببخشید، فرش را هم رنگ مبلمان و… انتخاب نکنید، و در عوض در طیف رنگی مد نظرتان به انتخاب فرش با تناژ رنگی ملایم تر یا جیغ تر دست بزنید.

همخوانی رنگ اجزای دکوراسیون و زمینه فرش

یکی از بهترین راه‌ها برای ست کردن فرش سنتی با سایر وسایل منزل، توجه به رنگ زمینه فرش و مابقی اجزاست. برای مثال اگر از فرش سنتی با رنگ زمینه تیره استفاده می‌کنید، دقت کنید که مبلمان تیره نباشند و در تضاد با یکدیگر باعث ایجاد یک طیف رنگی زیبا شوند. این قضیه در مورد پرده نیز صدق می‌کند. شما باید برای فرش سنتی تیره رنگ، پرده ای با رنگ ملایم و خنثی انتخاب کنید. در این صورت زیبایی فرش سنتی در کنار سبک مدرن خودنمایی می‌کند. روش دیگری نیز وجود دارد، که به ارتباط بین فرش و کوسن مبلمان بستگی دارد، به این صورت که می‌توانید رنگ زمینه فرش و کوسن مبلمان را دقیقا از یک رنگ انتخاب کنید، و یا دو رنگی که در تضاد کامل با یکدیگر هستند را برگزینید! زیبایی مورد آخر زبان زد عام و خاص است.

فرش سنتی

فضای کوچک یا بزرگ

اگر دارای پذیرایی کوچک هستید، نیاز به استفاده از اکسسوری زیادی ندارید و تنها با استفاده از مبلمان و پرده در سبک مدرن و فرش با سبک سنتی، می‌توانید خالق این سبک به روز و جذاب باشید. اما اگر دارای فضای بزرگ هستید، در کنار وسایل اصلی، می‌توانید از گلیم‌های طرح قدیم، تابلوها و اکسسوری‌های نوستالژی برای از بین بردن فضای خالی استفاده کنید.

سخن آخر

همان طور که توضیح داده شد، امروزه یکی از جذاب ترین و در عین حال پر طرفدارترین سبک‌های دکوراسیون داخلی، ترکیب المان‌های قدیمی و مدرن است. اما باید انتخاب بسیار هوشمندانه ای داشته باشید؛ چرا که وجود عدم همخوانی در کوچک ترین وسایل نیز باعث بهم ریختگی و نمای بد از دکوراسیون شما می‌شود. یکی از راه‌های ایجاد چنین سبکی، استفاده از فرش سنتی در سبک مدرن است، که نیازمند رعایت نکات ذکر شده است. ترکیب فرش سنتی و آیتم‌های مدرن، نشان دهنده سلیقه خاص و منحصر به فرد صاحب خانه خواهد بود. از این که با همراه بودید، سپاس گزاریم.

برای مشاهده نمونه کارها و ویدئو نهایی تحویل پروژه ها میتوانید به پیج اینستاگرام پرهام دکور مراجعه کنید. همچنین برای ثبت درخواست مشاوره بازسازی و طراحی داخلی منزل نیز میتوانید فرم درخواست را پر کنید تا مشاوران ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.