همانطور که میدانید پنجره ساختمان تاثیر بسیاری هم بر بخش داخلی و هم نمای خارجی ساختمان ها دارند و همچنین اولین چیزی که از یک ساختمان به چشم ما می آید نمای آن میباشد ، بنابراین میتوان از پنجره ها برای طراحی و زیبا سازی نمای خارجی ساختمان استفاده کرد و میتوان گفت یکی ازبخش ساختمانی که تاثیر زیادی بر معماری ساختمان نیز دارد.

همانطور که گفته شد پنجره ها در دکوراسیون داخلی ساختمان ها نیز تاثیر بسیاری دارند و وجود پنجره ها باعث ایجاد روشنایی در محیط داخلی و سطح شفاف در نمای خارجی میشود.

تاثیر پنجره بر نمای ساختمان

همانطور که گفته شد استفاده از پنجره ها در زیبایی نمای ساختمان نیز تاثیر میگذارد و باعث شفاف شدن و روشنایی نمای خارجی ساختمان نیز میشود و همینطور باعث ایجاد چشم انداز برای فضای داخل به خارج نیز میشود.

تاثیر پنجره بر نمای ساختمان

استفاده از پنجره های دو جداره به جای پنجره های معمولی باعث جلوگیری از هدر رفتن انرژی و همچنین عایق صوتی برای ساختمان و واحد ها میباشد.

تاثیر پنجره بر نمای ساختمان

طرح پنجره ها

همانطور که گفته شد پنجره ها در معماری میتواند تاثیر بسیاری داشته باشد ، این ویژگی های تاثیر گذار از جمله شاما فرم فریم پنجره ها باشد ، به صورتی که اگر فریم پنجره ها به صورت افقی اجرا شود به طویل تر نشان دادن فضا کمک میکند و همچنین اگر تمرکز بر عودی کار کردن ان باشد به مرتفع نشان دادن آن فضا کمک میکند.

تاثیر پنجره بر نمای ساختمان

میزان روشنایی

از آنجایی که پنجره ها باعث ایجاد دریافت نور و روشنایی در طول روز از محیط بیرون به داخل میشود ، بنابراین نزدیکی پنجره ها به سقف باعث دریافت نور بیشتری از بیرون میشود . در فضا هایی که دید از بیرون نیاز نباشد ، پنجره ها را در ارتفاع بالا تر اجرا میشود تا نور کافی دریافت شود.

تاثیر پنجره بر نمای ساختمان

اجرای پنجره های امروزی

در مقایسه ی پنجره ها در ساختمان و خانه های امروزی و خانه های قدیمی ، باتوجه به این موضوع که در قدیم خانه بیشتر به صورت حیاط مرکزی و درونگرا بودند و پنجره ها به حیاط خانه مشرف میشدند و اجرای پنجره ها از کف به صورت قدی بود به گونه ای که در حالت نشسته بتوان فضای بیرون را دید ، اما با خانه و دکوراسیون امروزی و نشستن بر روی مبلمان اجرا پنجره ها از کف با فاصله 80 تا 90 اجرا میشود .

ویژگی انواع پنجره

پنجره ساختمان در انواع فضا ها و آب و هوا ها به صورت متفاوت و با متریال متفاوت انجام میشود و انواع مختلفی مانند: پنجره های آهنگی ، آلمینیومی ، چوبی و یا پنجره های نسل جدید که پی وی سی میباشد.

تاثیر پنجره بر نمای ساختمان