بیشتر افرادی که به دنبال سبکی برای دکوراسیون داخلی خانه خود هستند، از بین سبک‌های رایج و مرسوم مانند مدرن، کلاسیک، سنتی و… استفاده می‌کنند. اما در این میان افرادی نیز هستند که به دنبال دکوراسیونی خاص و تکرارنشدنی می‌گردند، تا بتوانند خانه ای خاص و منحصر به فرد داشته باشند. اگر جزو این دسته از افراد هستید، پیشنهاد ما این است که سراغ سبک استیم پانک بروید؛ چرا که این سبک الهام گرفته از سال‌های بسیار دور است. حال و هوا و اجزایی که در این دکوراسیون به چشم می‌خورد، بی شک جزو بی نظیرترین‌ها است. برای این که بتوانید همین سبک را خاص‌تر کنید، پیشنهاد ما ترکیب این سبک با مدرن است. با ما همراه باشید.

دکوراسیون استیم پانک

تاریخچه سبک استیم پانک چیست؟

واژه استیم پانک بسیار غریب به نظر می‌رسد. این نوع سبک بیشتر در کشورهای غربی و اروپایی به چشم می‌خورد، اما این که سرچشمه ایجاد چنین سبکی از کجا و چه سالی است، حائز اهمیت است. این سبک مربوط به سال‌هایی است، که ملکه ویکتوریا حکومت انگلستان را به دست گرفته بود. پس قدمت سبک استیم پانک بسیار بالا است و نشان از اصالت دارد. چیدمان و انتخاب وسایل در این نوع سبک باید از آیتم‌های مکانیکی و صنعتی الهام گرفته باشد و حال و هوایی خاص را ایجاد کند. اگر با جزئیات عصر ویکتوریایی و معماری گوتیک آشنایی داشته باشید، با قدم گذاشتن بر خانه‌های با دکوراسیون استیم پانک، به عصر معماری گوتیک و ملکه ویکتوریا سفر خواهید کرد!

یکی دیگر از بخش‌های جالب سبک استیم پانک، قابلیت تلفیق پذیری این سبک با دیگر سبک‌های مرسوم مانند مدرن، بوهو و… است. به جرأت می‌توان گفت که ترکیب سبک دکوراسیون استیم پانک با دکوراسیون‌های مدرن و جدید، شگفتی‌های بسیاری را در دل خانه به وجود می‌آورد.

رنگ‌های مناسب با این سبک

یکی از مهم ترین بخش‌ها در ایجاد دکوراسیون استیم پانک، ترکیب و انتخاب رنگ‌ها است. رنگ‌هایی که در این سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارت اند از: رنگ‌های متالیک قهوه ای، خاکی، مسی و…، و رنگ‌های صورتی، آبی آسمانی، فیروزه ای، سبز روشن، قرمز تیره، زرد و نارنجی و… . رنگ‌هایی که نام برده شد، جزو پرطرفدارترین رنگ‌ها در زمینه سبک استیم پانک است، ولی بدین معنا نیست که انتخاب شما تنها به رنگ‌های گفته شده محدود شود؛ چرا که شما می‌توانید ترکیب چند رنگ مورد علاقه خود را در این سبک پیاده سازی کنید. ناگفته نماند که برای ایجاد یک پالت رنگی درست در دکوراسیون داخلی خانه، بهتر است که با یک تیم حرفه ای طراحی دکوراسیون داخلی مشورت کنید، تا از اشتباهات ممکن به دور بمانید.

تطابق استیم پانک با سبک‌های دیگر

شما می‌توانید هر سبکی از دکوراسیون داخلی را داشته باشید، و این سبک را نیز در گوشه کنار آن بگنجانید. با چند کار ساده و کم هزینه می‌توانید به دکوراسیون استیم پانک در کنار دیگر سبک‌های دلخواه خود برسید. برای مثال می‌توانید هنگام خرید اکسسوری و دکوری‌های پذیرایی، به سمت وسایلی با سبک قدیمی و نوستالژی بروید، یا اگر بودجه لازم را دارید، وسایل عتیقه بهترین گزینه برای این کار هستند.

یکی از خاص ترین وسایلی که می‌تواند یادآور دوران ویکتوریایی باشد، استفاده از میز‌ها و عسلی‌های خاصی است، که به شکل چمدان‌های قدیمی هستند!

از المان‌هایی که در معماری گوتیک به وفور پیدا می‌شد، کتابخانه و کابینت‌های ساخته شده از فلز است. حال و هوایی که یک کتابخانه فلزی با طرح خاص به خانه شما می‌دهد، مثال زدنی نیست.

مورد بعدی استفاده از تابلوهای قدیمی و نوستالژی است. عده ای در این میان برای خاص تر شدن فضای خانه گیاهان خاص و خشک شده خود را قاب می‌گیرند و به عنوان دکوری در کنار نقشه‌های قدیمی به دیوار خود می‌آویزند.

چرخ دنده‌های زنگ زده، قطعات صنعتی و چراغ‌های صنعتی هم می‌توانند اکسسوری‌های ویکتوریایی باشند.

ترکیب چوب و آجر و فلز نیز می‌تواند در ایجاد دکوراسیون استیم پانک نقش بسزایی داشته باشند.

در نهایت نیز باید به نورپردازی توجه ویژه ای داشته باشید؛ به این صورت که نور اتاق کم باشد و کمی به سمت تاریکی برود.

دکوراسیون استیم پانک

آیتم‌های پرطرفدار

اگر علاقه دارید که بدانید آیتم‌های اصلی در سبک دکوراسیون استیم پانک چه چیزهایی هستند، باید بگوییم که چوب، فلز، آجر و چرم، خانواده اصلی سبک مذکور هستند. در این سبک به راحتی می‌توانید از هر اکسسوری یا وسایل تزئینی که از جنس مواد ذکر شده هستند، استفاده کنید. تابلو، فرش، تزئین دیوارها، کفپوش و… هر چیزی که بتوان در آن از این اجناس استفاده کرد، می‌تواند پایه اجرای استیم پانک باشد.

دکوراسیون استیم پانک

سخن آخر

در نهایت می‌توان گفت که این سبک مناسب افرادی است که علاقه دارند، سبک قدیمی و نوستالژی را همراه با سبک مدرن ترکیب کنند و خاص ترین دکوراسیون داخلی را برای خانه خود به اجرا درآورند. تنها با استفاده از چند وسیله و رعایت چند نکته می‌توانید سبک استیم پانک که تداعی کننده عصر ویکتوریایی می‌باشد، را در خانه خود برای همیشه و هر زمان داشته باشید. دقت داشته باشید که یکی از اصلی ترین عناصر در ایجاد چنین دکوراسیونی، نور کم و رمزآلود است! از طرفی رنگ‌های توضیح داده شده نیز می‌تواند رنگ و لعابی دیگر به سبک دکوراسیون داخلی شما ببخشد. از این که با همراه بودید، سپاس گزاریم.

برای مشاهده نمونه کارها و ویدئو نهایی تحویل پروژه ها میتوانید به پیج اینستاگرام پرهام دکور مراجعه کنید. همچنین برای ثبت درخواست مشاوره بازسازی و طراحی داخلی منزل نیز میتوانید فرم درخواست را پر کنید تا مشاوران ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.