تا چندین سال پیش هنگامی که وارد خانه ای می‌شدیم، مبلمان سلطنتی و دکوراسیون تجملاتی را به وضوح مشاهده می‌کردیم و در زمان خود بسیار ترند و پر طرفدار بود. اما امروزه در بسیاری از خانه‌ها می‌توان سبک‌هایی از طراحی دکوراسیون را مشاهده کرد که در عین سادگی، زیبایی را به تصویر می‌کشند.

با توجه به شلوغی‌ها و خستگی‌های روزمرگی، سبک مینیمال بسیار طرفدار پیدا کرده و سادگی و زیبایی به خانه‌ها برگشته است. طبق تحقیقاتی که انجام شده، سبک‌های مینیمال و به دور از تجملات به شدت می‌توانند خستگی‌های ذهنی را آرام کنند. با ما همراه باشید تا با این سبک بیشتر آشنا شویم.

دکوراسیون مینیمال سفید اتاق خواب

آشنایی با سبک مینیمال

اگر بخواهیم با این سبک شما را آشنا کنیم، باید به چند ویژگی بارز آن اشاره کنیم. اولین ویژگی تم رنگی تک رنگ می‌باشد که در رنگ‌های ملایم خلاصه می‌شود. استفاده از یک رنگ در سبک خانه، سادگی را در تمام تار و پود خانه پخش می‌کند.

مورد بعدی از این سبک دکوراسیون، استفاده از فضاهایی با نور زیاد است که نور طبیعی بخش بزرگی از آرامش فضا را به تنهایی تامین می‌کند. استفاده از وسایل ساده و به دور از تجملات نکته بعدی در طراحی دکوراسیون مینیمالیستی خانه است.

شما در این سبک خانه: کمترین اکسسوری و دکوری‌ها را می‌بینید که این وسایل در کنار مبلمانی مدرن و ساده و متناسب با تم رنگی خانه شما را به فضایی آرام و دور از شلوغی دعوت می‌کند.

ناگفته نماند که عده ای طرفدار سبک‌های شلوغ تر هستند و با سادگی سبک مینیمال میانه خوبی ندارند! اما اگر جزو افرادی هستید که در روز درگیر شلوغی‌های کار و خرید هستید، این سبک بسیار مناسب شما خواهد بود.

سبک مینیمالیست در پذیرایی

ویژگی سبک مینیمالیستی

یکی از خصوصیاتی که می‌توانید در خانه ای به سبک مینیمال مشاهده کنید، استفاده از صنایع دستی است که نقش پر رنگی در ساخت این فضای زیبا دارند. مورد بعدی استفاده از چوب و شیشه و فلز است که این مورد بسته به سلیقه شما و سبک اکسسوری‌ها دارد.

اگر طرفدار مجسمه و دکوری هستید، به جرات می‌توان گفت مجسمه‌هایی با سبک خاص می‌توانند رنگ و لعاب دیگری به خانه مینیمال شما ببخشند. چنان چه می‌خواهید فضای مورد نظر سادگی بیش از حد نداشته باشد، می‌توانید با طراحی خطوط صاف و واضح روی دیواری با رنگ ملایم کمی روح به فضا ببخشید؛ فقط دقت داشته باشید که این خطوط کم و تا حد ممکن متمایل به صاف باشند تا از سبک مینیمالیستی خارج نشوید!

نکته مهم بعدی این است که اگر قصد خرید اکسسوری دارید، در ابتدا مکان مشخصی را برای آن در نظر بگیرید که هرج و مرج و شلوغی به بار نیاید! چرا که شعار این سبک سادگی و کم بودن وسایل است.

مینیمالیست کردن منزل

استفاده از روش کن ماری در چیدمان

یکی از روش‌های پر طرفدار در چیدمان خانه به سبک مینیمال، استفاده از روش کن ماری است؛ به این صورت که شما باید برای تمام وسایل خود از مبل گرفته تا کتاب و کاغذ، جایی مشخص و دسته بندی شده را در نظر بگیرید تا کوچک ترین هرج و مرجی را به وجود نیاورید.

در کنار چیدن وسایلتان در دسته بندی‌های مشخص، سراغ به انتخاب فرش و مبلمان می‌رسد که بهترین گزینه روی میز، منسوجات نرم مخملی و یا فرش‌های بافته شده از پوست گوسفند است.

توجه داشته باشید که رنگ‌های خنثی سبک مینیمالیستی خانه شما را به اوج خود می‌رساند؛ اما این بدین معنی نیست که تمام خانه را سفید و بسیار بی روح کنید! رنگ‌هایی مانند طوسی، سبز کم رنگ و رنگ‌‌های پاستیلی می‌تواند خواسته شما را برآورده کند.

به این نکته نیز دقت کنید که لوستر و چراغ آویز شما نیز نقش مهمی در نشان دادن مینیمال بودن سبک خانه به عهده دارد؛ از نورپردازی تا شکل کلی لوستر همگی در این سبک و نشان دادن زیبایی‌هایش تاثیر گذارند.

سبک کن ماری در مینیمال کردن سبک خانه

دکوراسیون سالن پذیرایی به سبک مینیمال

مهم ترین بخش خانه شما که می‌تواند نمایشگر سبک مینیمال باشد، سالن پذیرایی می‌باشد. همان طور که در بالاتر گفته شد، باید از رنگ‌های غیر برجسته و خنثی در تم رنگی استفاده کنید.

اما برای این که پارادوکسی زیبا به وجود آورید تا زیبایی فضا چند برابر شود و خسته کننده نباشد، می‌توانید یکی از اکسسوری‌های تزئینی را به رنگ روشن و کمی روح دارتر انتخاب کنید؛ برای مثال رنگ مجسمه یا آباژوری که کنار مبلمان ساده قرار داده اید، در تضاد با رنگ کلی خانه باشد. یا استفاده از چوب در قسمت‌هایی از فضا می‌تواند کمی فضای خانه را زنده تر و شادتر نشان دهد.

خونه مینیمال

آشپزخانه مینیمالیستی

استفاده از رنگ سفید در اشپزخانه یکی از مرسوم ترین کارها قبل از اجرای پروژه مینیمال سازی آشپزخانه است. در این میان پر طرفدار ترین تم رنگی، ترکیب سیاه و سفید است که حال و هوایی خاص را به وجود می آورد.

کاشی‌های سفید به اصطلاح مترویی در کنار گل و گیاه های خاص و زیبا، می‌تواند سادگی بیش از حد را از محیط جذب کند. اگر از ترکیب رنگ سیاه و سفید راضی نیستید، به راحتی می‌توانید ترکیب رنگ سفید کابینت‌ها با چوب را انتخاب کنید تا زیبایی را در اوج خود داشته باشید. مورد بعدی انتخاب صندلی برای آشپزخانه است؛ حتما دقت داشته باشید که صندلی‌هایی که انتخاب می‌کنید با چراغ آویز و نورپردازی آشپزخانه همخوانی خوبی داشته باشند.

مهم ترین نکته در داشتن آشپزخانه مینیمال، استفاده از جزیره در اشکال هندسی خاص و منحصر به فرد است. نامتقارن بودن اضلاع و ساده بودن طرح جزیره ویژگی بارز این آشپزخانه‌ها می‌باشد.

آشپزخانه مینیمال

اتاق خواب مینیمالیستی

مهم ترین وسیله در اتاق خواب که نشان دهنده سبک کلی اتاق خواب است، تخت خواب می‌باشد. در ایجاد اتاق خوابی به سبک مینیمال، نکته مهم تهیه سرویس چوب ساده و مینیمال است؛ به گونه ای که از لحاظ ابعادی بیش از حد بزرگ نباشد و فضای کمی را به خود اختصاص دهد.

تخت خواب‌های بدون حکاکی و ساده و در ارتفاع کم و از جنس چوب، می‌تواند بهترین گزینه باشد. رنگ نکته بعدی است که به آن می‌پردازیم. رنگ دیوارهای اتاق خواب شما بسته به سلیقه شما می‌تواند در رنگ‌های سفید، بژ، طوسی و در کل هر رنگی که جیغ نباشد و آرامش بخش باشد، انتخاب شود.

ناگفته نماند که اگر رنگ‌های تناژ سرد و خنثی را انتخاب کردید، می‌توانید در صورت علاقه داشتن به روح بخشیدن به فضا، یک اکسسوری در رنگ کمی جیغ تر و شادتر را به محیط اضافه کنید. همان طور که بالاتر گفته شد، گل و گیاه نیز عنصر مهمی در سبک مینیمال می‌باشد که در اتاق خواب به راحتی می‌تواند سردی بیش از حد را از محیط بگیرد.

اتاق خواب مینیمال

جمع بندی

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد، می‌توان نتیجه گیری کرد که در این سبک باید کمترین وسایل را با مکان مشخص چید و با رنگ‌های خنثی و آرامش بخش فضا را رنگی کرد. به جرات می‌توان گفت که در عصر مدرن امروزه، این سبک پر طرفدارترین سبک طراحی دکوراسیون خانه می‌باشد و مینیمال به معنای ساده گرایی و کمینه گرایی است. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.