یکی از مشخصه‌های هر ساختمان درب آن است. در هر خانه چندین درب وجود دارد که ابعاد، جنس، متریال و کارایی آن‎‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ مثل درب ورودی، درب دستشویی و حمام و… . هر یک از این درب‌ها می‌توانند با در نظر گرفتن ویژگی خاص خود، در عین حال زیبایی فضا را نیز با خود به همراه داشته باشند. درب‌ها دارای دنیای زیبایی هستند که در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع آن آشنا کنیم.

در زمان بازسازی منزل حتما تعویض درب های منزل را نیز بررسی کنید و درصورت وجود بودجه کافی آنها را تعویض کنید و از مدل درب های متناسب با طراحی منزل و سلیقه خودتان استفاده کنید.

درب داخلی خانه

انواع درب داخلی ساختمان و منزل

انواع درب ورودی ساختمان‌ها می‌تواند از جنس‌های مختلف تمام چوب، ام دی اف و ترکیبی و… باشند که هر یک زیبایی و کارایی خاص خود را دارند.

درب‌های تمام چوب

یکی از پر طرفدارترین درب‌های موجود در بازار، تمام چوب می‌باشد که از ویژگی‌های خوب بسیار بالایی برخوردار است. متریالی که در این مورد استفاده می‌شود، به هیچ وجه مصنوعات چوبی نمی‌باشد و از چوب درختان کاج، راش، بلوط و… تولید می‌شوند. همین مورد باعث شده است که این درب‌ها عایق گرما، سرما، صدا باشند و از طرفی نیز طول عمر بسیار بالایی را از آن خود کرده اند. اگر به دنبال درب ضد سرقت هستید و طرفدار سبک چوبی نیز هستید، به راحتی می‌توانید در هنگام سفارش خود، تاکید کنید که از یراق آلات خوب استفاده کنند تا جزو دسته بندی ضد سرقت نیز قرار بگیرد و علاوه بر زیبایی و عایق بودن، سیستم ایمنی خانه را نیز تامین کنند.

درب داخلی تمام چوب منزل

درب ام دی اف

اگر بودجه ای که برای تهیه درب در نظر گرفتید، به نسبت کم است، انتخاب درب ام دی اف می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. اسکلت بندی این درب‌ها به این گونه است که دو لایه ام دی اف آن را تشکیل داده است. اما اگر دوست دارید که چوب طبیعی نیز در پروسه خود به کار ببرید، می‌توانید با بودجه کمتر به جای تمام چوب، ام دی اف را انتخاب کنید و از روکش چوب طبیعی استفاده کنید. ناگفته نماند که روکش از جنس ملامینه و پی وی سی نیز می‌تواند برای درب ام دی اف ساخته شود. این درب‌ها نیز ماندگاری خوبی دارند و مقاوم هستند و از طرفی در طرح و رنگ‌های مختلف و متنوع تولید می‌شوند.

درب ام دی اف ریلی

درب ترکیبی

درب ترکیبی به این معناست که از ترکیب چوب و ام دی اف ساخته می‌شوند. ساخت درب‌های ترکیبی از آن جایی شروع شد که خواهان درب تمام چوب در بازار زیاد شد اما هزینه بالای آن مانع از خرید می‌شد. در این راستا تولید کنندگان طرحی را تولید کردند که در قسمت قاب درب از ام دی اف و در قسمت ابزار آن از چوب طبیعی استفاده می‌شد. از طرفی هزینه تهیه این درب‌ها نیز تا حد چشمگیری کاهش پیدا کرد و در حال حاضر در بازار جزو پرفروش ترین و خوش قیمت ترین درب‌ها به شما می‌رود.

درب فلزی

مورد بعدی که به معرفی آن می‌پردازیم، درب فلزی است. همان طور که از اسمش مشخص است، متریال تشکیل دهنده این درب‌ها آهن، آلومینیوم و… است که همین مورد باعث شده تا مقاومت بسیار بالایی را به خود اختصاص دهد و از نظر تامین امنیت نیز این درب‌ها در رده‌های اول قرار دارند. اگر دقت کرده باشید اکثر درب‌های ورودی ساختمان، پارکینگ و… که نیاز به امنیت بالا دارند از جنس فلز است.

درب شیشه و فلزی

درب شیشه ای

درب شیشه ای را به وفور می‌توان در مکان‌هایی که منظره خوب یا زاویه دید در فضای باز وجود دارد، مشاهده کرد. برای مثال در باغ‌هایی که منظره زیبا و خوب وجود دارد یک یا چند تا از درب‌ها را تمام شیشه انتخاب کرده اند که محیط بیرون از داخل ساختمان نیز زیبایی خود را به نمایش بگذارد. پاسیوها مثال بارز بعدی است که می‌توانید این نوع درب را در آن‌ها مشاهده کنید. ناگفته نماند که بسته به سلیقه و سبک خانه می‌توانید برای این درب‌ها قاب در نظر بگیرید یا کلا قابی نداشته باشد و تمام شیشه باشد!

درب اچ دی اف

درب اچ دی اف یکی از جدیدترین درب‌های تولید شده در بازار است که از یک تخته فیبر ساخته می‌شود. این درب‌ها معمولا برای حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌شوند. البته ناگفته نماند که در بخش ورودی خانه نیز مشاهده می‌شود با این تفاوت که قبل از ساخت آن، متریال و روش‌های تولید به گونه ای می‌شود که استحکام بیشتری داشته باشد. از لحاظ قیمت نیز جزو دسته بندی قیمت مناسب قرار می‌گیرد.

درب پی وی سی

این نوع درب نیز مانند اچ دی اف ساخته می‌شود و یک روکش پی وی سی نیز در مراحل تولید در آن استفاده می‌شود. همان طور که می‌دانید، پی وی سی عایق بسیار بالای گرما و سرما است و از طرفی در برابر رطوبت نیز بسیار مقاوم است؛ از همین رو در سرویس بهداشتی و حمام به وفور استفاده می‌شود. این مورد نیز جزو پر فروش ترین درب‌ها در بازار است که در رنگ و طرح‌های متنوع به چشم می‌خورد.

درب ای بی اس

اگر به دنبال دربی هستید که از پی وی سی نیز در زمینه مقاومت در برابر رطوبت بالاتر باشد، این مورد گزینه بسیار خوبی برای شماست. چوب روس، چسب مخصوص (جهت بالا بردن مقاومت در برابر رطوبت) و ام دی اف 3 میل عناصر تشکیل دهنده این نوع درب هستند. به قدری مقاومت این مدل در برابر رطوبت بالا است که با نام درب داخلی ضد آب نیز شناخته می‌شود. سرویس بهداشتی و حمام که منبع آب و رطوبت هستند، میزبان‌های خوبی برای این مدل درب هستند.

درب سفید در تم سورمه ای منزل

نکات مهم در خرید نوع درب

خرید درب پروسه ای است که باید به موارد بسیاری توجه کنید که تعدادی از مهم ترین این موارد عبارت اند از:
خرید درب مقاوم در برابر رطوبت و آب برای سرویس بهداشتی و حمام، متناسب بودن سبک، طرح و رنگ و کارایی درب با محل نصب، کیفیت خوب و مناسب یراق آلات استفاده شده در ساخت درب.

انواع درب بر اساس طرح

نوع دیگری از دسته بندی درب‌ها بر اساس طرح و شکل ظاهری آن‌ها است. پر فروش ترین مدل درب بر اساس طرح، مدل تک لنگه آن است. مدل دو لنگه و… نیزدر بازار وجود دارد که به سبک خانه شما و سلیقه شما بستگی دارد.

  • درب هلندی

نام دیگر این درب، نصفه است. شکل کلی آن به این صورت است درب به دو قسمت (مساوی یا نا مساوی) تقسیم می‌شود و هر یک جداگانه باز می‌شود. استفاده این درب‌ها بیشتر در فضاهایی دیده شده که محل نگهداری حیوانات می‌باشند و درب بالایی برای غذا دادن و… به حیوان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در همین حین درب پایین بسته است که حیوان از محل خارج نشود. در صورتی که قصد خارج کردن حیوان را داشته باشند درب پایین نیز باز می‌شود.

درب هلندی مخصوص ورودی خانه

  • درب فرانسوی

اگر نگاهی به این نوع درب داشته باشید، متوجه کارایی آن می‌شوید. همان طور که مشخص است فضای زیادی از آن به گونه ای طراحی شده است که نمای بیرون مشخص است و از این مدل نیز در مکان‌هایی استفاده می‌شود که ترجیح می‌دهند زاویه دید بیرون را در داخل خانه از دست ندهند.

درب فرانسوی

  • درب سالنی یا باد بزنی

سبک این درب‌ها را می‌توانید در فضاهای کلاسیک و کافه‌ها مشاهده کنید و ساختار آن به گونه ای است که هر دو لنگه در هم به بیرون باز می‌شوند و هم به داخل. زیبایی که این مدل در فضا ایجاد می‌کند مثال زدنی نیست و مانند ماشین زمان شما را به زمان‌های گذشته و دور می‌برد.

درب بادبزنی

  • درب فولادی

در مورد این مدل نیز باید گفت که در فضاهایی با امنیت بالا مشاهده می‌شوند؛ مثل مکان‌هایی که اسناد و مدارک مهم نگهداری می‌شوند. استحکام و مقاومت و همچنین امنیت این درب‌ها در هیچ مدل دیگری مشاهده نمی‌شود. ناگفته نماند که این مدل در ساختمان‌های عادی دیده نمی‌شود. جنس درب گاو صندوق‌ها نیز از این نوع می‌باشد.

درب فولادی

  • درب لووری

در این قسمت شما را با طرحی متفاوت از درب آشنا خواهیم کرد که در آن بر خلاف مدل‌های دیگر به راحتی می‌توانید تهویه هوا را بدون باز کردن کامل درب، داشته باشید. پره‌هایی که در ساخت این مدل نقش ایفا می‌کنند، هم می‌توانند در نوع ثابت تولید شوند و هم در نوع متحرک؛ بسته به این که سلیقه شما چگونه باشد و چه میزان هوا مد نظرتان باشد.

درب لووری

  • درب چندلت

مدل جالب و متفاوت دیگر، چندلت است؛ استفاده از آن به این صورت است که با توجه به ساختار منحصر به فردی که دارد به راحتی می‌توانید درب‌ها را باز و بسته و یا به اصطلاح جمع کنید! از این مدل در پارتیشن بندی نیز استفاده می‌شود و شما می‌توانید برای فضایی کوچک اما جدا از بقیه، از این مدل استفاده کنید که در جنس‌های مختلف چوبی، فلزی و.. ساخته می‌شوند.

  • درب لولایی

این نوع رایج ترین مدل می‌باشد و هم در جهت عمودی و هم افقی ( بسته به محل نصب و کارایی مد نظر) باز و بسته می‌شوند. از آن جایی که در اکثر خانه‌ها این مدل دیده می‌شود، نیاز به توضیح واضحات بیشتری نیست.

درب لولایی

  • درب ریلی یا کشویی

این مدل نیز در مکان‌هایی استفاده می‌شود که فضای کمی برای درب دارند و بر خلاف مدل لولایی، فضایی بیشتر از ابعاد درب را به خود اختصاص نمی‌دهند. ناگفته نماند که در بسیاری از موارد بسته به سبک مدرن بودن خانه نیز حتی اگر فضای کافی وجود داشته باشد، باز هم از این نوع درب استفاده می‌شود.

درب ریلی یا کشویی

  • درب گردان

این نوع در دسته بندی چندلت قرار می‌گیرد و از مزایای آن می‌توان به حفظ سرما و گرما و انرژی محیط اشاره کرد و البته در ساختمان‌های مسکونی به چشم نمی‌‌خورد. هتل و لابی و… برای مدرن نشون دادن فضای ساختمان و البته حفظ انرژی داخل محیط از این مدل درب استفاده می‌کنند که به صورت عمودی می‌چرخد و امکان رفت و آمد را فراهم می‌کند.

درب گرد درب گردان مخصوص هتل

سخن آخر

اکنون با انواع مختلف درب آشنا شدیم و فهمیدیم که هر یک زیبایی و کارایی خاص خود را دارد. اکنون نوبت شما است که با توجه به سلیقه، سبک خانه، بودجه و کارایی مد نظر نوع درب خود را انتخاب کنید. اگر سبک خاصی از خانه را می‌پسندید که نیاز به دربی منحصر به فرد نیز دارید، بهتر است با یک تیم حرفه ای مشورت کنید.

درب گرد

 

 

Front Door to traditional style home in Lake Oswego, Oregon