همان طور که می‌دانید یکی از مهم ترین بخش‌های هر خانه که هم به زیبایی بیشتر فضا کمک می‌کند و هم در مرتب سازی نقش دارد، کمد دیواری است. حال باید به این نکته توجه داشت که کمد دیواری تنها فضایی برای نگهداری وسایل نیست و نمی‌توان از نقش زیبایی آن در فضا گذشت؛ از همین رو باید هنگام طراحی کمد دیواری نیز مانند دیگر قسمت‌های خانه که در هنگام بازسازی به تمام قسمت‌‌های آن توجه می‌کنیم، به این مورد نیز باید توجه داشته باشیم. با ما همراه باشید تا در پایان این مقاله دانستنی‌هایی که برای داشتن یک کمد دیواری زیبا و پر کاربرد باید بدانید را یاد بگیرید.

 

کمد دیواری در اتاق خواب

در 90 درصد خانه‌ها، کمد دیواری را در اتاق خواب‌ها طراحی می‌کنند تا باعث شود حریم مشخصی را داشته باشیم. همان طور که در بالاتر گفته شد، نباید تنها به این چشم نگاه کرد که یک فضایی را بدون فکر در اتاق خواب ایجاد کرد و وسایل را در آن بگذاریم. شما باید توجه داشته باشید که کمد دیواری نیز یکی از مواردی است که می‌تواند سلیقه و روحیه شما ر برای افراد مختلف بازگو کند. پس نکته مهم در طراحی کمد دیواری، همخوانی طرح و رنگ و سبک آن با فضای کلی اتاق خواب است و مورد بعدی ابعاد و تعداد قفسه‌های آن است که این مورد نیز به شما بستگی دارد؛ چرا که میزان وسایلی که قصد دارید در داخل کمد دیواری نگهداری کنید، به خودتان بستگی دارد.

 

طرح کمد دیواری

اولین نکته ای که در طراحی کمد دیواری باید به آن توجه کنید، این است که با سبک دیگر قسمت‌های خانه همخوانی داشته باشد. برای مثال می‌توانید بسته به سبک خانه، کمد دیواری را در سبک‌های اسکاندیناویایی، مدرن، روستیک، کلاسیک و… طراحی کنید. از طرفی طراحی بعدی مربوط به نوع درب آن است که باز هم می‌توانید بسته به سلیقه و البته فضای موجود در انواع مختلف ریلی، بازشو، آکاردئونی و… این مورد را انتخاب کنید. زیبایی سبک کلی اتاق خواب شما را کمد دیواری به اوج می‌رساند!

 

جنس کمد دیواری

مورد بعدی در مقوله طراحی کمد دیواری، مربوط به جنس متریالی است که بسته به بودجه و سلیقه خود انتخاب می‌کنید. در کل دو نوع متریال برای کمد دیواری وجود دارد؛ ملامینه و ام دی اف. شما به راحتی می‌توانید هر یک از این جنس‌ها را بسته به کیفیت و بودجه مناسب خود به سازنده سفارش دهید. به این نکته نیز دقت داشته باشید که دست شما در انتخاب جنس درب کمد دیواری باز است و می‌توانید جنسی متفاوت از بدنه کمد دیواری را در نظر بگیرید. برای مثال چوب راش، گردو، کانادایی و… از انواع مختلف متریال درب کمد دیواری هست که هر یک زیبایی خاص خود را دارند. هم بدنه و هم درب کمد دیواری در انواع طرح و رنگ‌های مختلف در بازار موجود است که باز هم انتخاب آن بسته به سلیقه و سبک اتاق شما دارد.

 

ابعاد

یکی دیگر از بخش‌های مهم طراحی کمد دیواری، ابعاد و عمق آن است. این قسمت به چند مورد بستگی دارد؛ اول این که قسمت فرو رفتگی دیوار که برای کمد دیواری تعبیه شده است، چقدر است. بخش دوم ارتقاع آن است. شما می‌توانید در هر قسمت از اتاق خواب که دارای فرو رفتگی است، کمد دیواری خود را تعبیه کنید. حال باید هم به ابعاد استاندارد دیوار توجه کنید، هم به فضایی که برای اجرای کمد دیواری نیاز دارید!

 

رنگ

در این قسمت باید به روانشناسی فضا بپردازید؛ به این صورت که اگر دارای اتاق خواب کوچک هستید، باید از رنگ‌های روشنی که با دیگر وسایل اتاق خواب همخوانی دارند، استفاده کنید. یا اگر دارای اتاق خواب بزرگ هستید و به رنگ تیره علاقه مندید، رنگ‌های تیره مطابق با سبک و رنگ اتاق خواب را در نظر بگیرید. این قسمت خود به تنهایی یکی از بزرگ ترین بخش‌های طراحی کمد دیواری‌ها است؛ چرا که باید حتما به زیبایی و این که در چشم افراد مختلف چگونه است، توجه نمود و هم این که متناسب با اندازه اتاق خواب رنگ را انتخاب کرد که در نهایت موجب زشت شدن و یا کوچک نشان دادن اتاق خواب نشود. البته این که همخوانی داشته باشد به این معنا نیست که حتما در تناژ رنگی وسایل باشد. شما به راحتی می‌توانید با یک انتخاب درست و به جا، از رنگ‌های متضاد سبک اتاق خواب نیز استفاده کنید که امروزه یکی از پر طرفدار ترین انتخاب‌های مشتریان برای اجرای کمد دیواری است.

 

سخن آخر

اکنون با مسائلی که در طراحی کمد دیواری بسیار مهم هستند، آشنا شدیم. اگر بخواهیم یک جمع بندی از کل موارد داشته باشیم، باید بگوییم که شما برای اجرای کمد دیواری در اتاق خواب، ابتدا به ابعادی که فرو رفتگی دیوار و البته نیاز شما اجازه می‌دهد دقت کنید. مورد بعدی جنس متریالی است که باید با توجه به بودجه و سلیقه خود انتخاب کنید که در قسمت درب کمد دیواری می‌تواند این مورد متفاوت باشد. در بخش بعدی باید به طرح کلی کمد دیواری پرداخت؛ این که سبک روستیک، مدرن و… با توجه به سبک کلی اتاق خواب به اجرا درآید، به راحتی می‌تواند هم زیبایی فضا را به اوج برساند و هم در صورت انتخاب اشتباه تمام زیبایی را از اتاق خواب شما بگیرد. قسمت آخر نیز انتخاب رنگ کمد دیواری است که باز هم بسته به سبک و رنگ وسایل اتاق خواب و سلیقه شما است که می‌تواند در تناژ رنگی موجود در اتاق و یا پارادوکس رنگ‌ها ( البته به صورت درست و اصولی ) باشد.

ناگفته نماند که اگر دوست دارید که یک کمد دیواری منحصر به فرد داشته باشید، بهتر است تا با متخصصین این رشته مشورت کنید و کمک بگیرید تا زیبایی اتاق خواب و خانه خود را به اوج برسانید. از این مه با ما همراه بودید، سپاس گزاریم.