هر ساختمان از دو بخش بیرونی و درونی تشکیل شده است. نمای بیرونی شکل کلی ساختمان شما را به نمایش می‌گذارد؛ اما نمای داخلی ساختمان، سلیقه و فضای مورد علاقه شما را در معرض دید قرار می‌دهد. پس مهم ترین بخش هر خانه، فضای داخل آن است که چه خود شما چه افرادی که میهمان شما هستند، حداقل برای چند ساعت روح و روان خود را به دست فضای خانه می‌سپارند؛ پس چیدمان و دکوراسیون داخلی خانه بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع سبک دکوراسیون داخلی آشنا کنیم تا راحت تر بتوانید انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

دکوراسیون داخلی معاصر

نام دیگر این سبک، امروزی می‌باشد. این سبک شباهت بسیاری به سبک مدرن دارد و طبق قواعد دکوراسیون داخلی مدرن، باید فضا را تا جای ممکن به صورت خلوت و با فضای باز بیشتر چیدمان کنید. یکی از تفاوت‌هایی که این سبک با مدرن دارد، تم رنگی کلی خانه است؛ در سبک مدرن از یک تک رنگ ملایم و خنثی استفاده می‌شد، اما در این سبک می‌توانید رنگ‌ها را به صورت طیفی انتخاب کنید. برای مثال می‌توانید طیفی از رنگ های تیره که همخوانی دارند، یا طیفی از رنگ‌های روشن با همخوانی را انتخاب کنید که طیف کرم قهوه ای پرطرفدارترین تم رنگی در این زمینه است. ناگفته نماند که یکی از اصول مهم در چیدمان سبک امروزی یا معاصر استفاده از اکسسوری‌هایی است که بافت طبیعی را در دل خود جای داده اند و از مصنوعات دور هستند. جمع بندی وسایل طبیعی و نور زیاد همراه با فضای بزرگ، خانه ای مدرن و در عین حال منحصر به فرد را به شما هدیه می‌دهد.

دکوراسیون داخلی انتقالی

در انتخاب سبک دکوراسیون داخلی سه دسته افراد وجود دارند؛ عده ای تنها طرفدار سبک کلاسیک هستند، عده ای طرفدار سبک مدرن هستند ولی عده ای هستند که هم سبک کلاسیک را دوست دارند و هم سبک مدرن. پیشنهاد ما برای این دسته افراد که در دوراهی مدرن و کلاسیک گیر کرده اند، انتخاب سبک انتقالی می‌باشد؛ چرا که در این سبک می‌توانید آثاری از هر دو سبک مدرن و کلاسیک را مشاهده کنید و به خواسته خود برسید. برای مثال شما می‌توانید قاب پنجره‌ها را به صورت قاب‌های کلاسیک انتخاب کنید و در عین حال در اوج ظرافت و دقت به انتخاب مبلمانی مدرن بپردازید. اکسسوری و لوازم تزئینی در این سبک بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که باید طوری انتخاب شوند که در عین مدرن بودن، ترکیب زیبایی با وسایل کلاسیک داشته باشند.

دکوراسیون مدرن

در این سبک شما می‌توانید سادگی را در اوج زیبایی مشاهده کنید. مشخصه اصلی و شعار این سبک، چیدمان وسایل در به روز ترین حالت ممکن است. اگر زیاد از ساده بودن دیوارها خوشتان نمی‌آید، می توانید با طراحی چند خط صاف و ساده و البته خلوت، سبک مدرن بودن خانه را دچار تغییر خاصی نکنید. در این سبک حتی نورپردازی هم حائز اهمیت است و به خودی خود می‌تواند یکی از مشخصه‌های اصلی چیدمان مدرن به حساب بیاید. دقت داشته باشید که حتما رنگ‌های سرد و خنثی را برای تم رنگی اصلی خانه استفاده کنید و در صورت کسل کننده بودن، می‌توانید به راحتی یکی از اکسسوری‌ها را در رنگ‌های تیره تر و کمی جیغ تر انتخاب کنید تا از بی روح بودن فضا بکاهد و یا از رنگ‌های پر رنگ به عنوان رنگ ترکیبی در این زمینه استفاده کنید.

 

دکوراسیون به سبک میانه قرن

این سبک مخصوص افرادی است که طرفدار سبک نوستالژی و قرن‌های پیش هستند. در این سبک نیز باید از رنگ‌های سرد استفاده کنید ولی به این معنا نیست که رنگ سرد و ملایم باشد؛ شما می‌توانید به راحتی از رنگ‌های سبز تیره و قهوه ای بهره بگیرید. فقط دقت داشته باشید که یکدست بودن تم رنگی خانه مشخصه اصلی این دکوراسیون است. به جرات می‌توان گفت یکی از آرامش بخش ترین سبک‌ها برای خانه ای گرم و دلنشین است. استفاده از چوب در طراحی دکوراسیون داخلی فضای خانه می‌تواند رنگ و لعاب بهتری به این سبک ببخشد و بیشتر در معرض دید قرار بگیرد.

سبک مینیمال

از مهم ترین نکاتی که در ایجاد این نوع دکوراسیون باید دقت شود، این است که وسایل و مایحتاج مهم را در چیدمان استفاده کنید و جای زیادی برای اکسسوری باقی نمی‌ماند. اگر نگاهی به خانه‌های مینیمالیستی کرده باشید، در بسیاری از آن‌ها دیده اید که تنها مبلمان، تلویزیون و فرشی در اوج ساده بودن به چشم می‌خورد و از وسایل و اکسسوری‌های زیادی استفاده نمی‌شود. یکی از زیباترین مکمل‌های این سبک استفاده از گل و گیاه می‌باشد که به زیبایی فضا می‌افزاید. در این سبک نیز تناژ رنگی جیغ بکار نمی‌آید و همه وسایل در اوج ساده بودن هستند. استفاده از بافت‌های طبیعی در این سبک نیز بسیار کارآمد است.

سبک اسکاندیناویایی

اگر طرفدار استفاده از چوب در سبک دکوراسیون خانه خود هستید، این سبک می‌تواند روح شما را به وجد آورد. طبق آماری که از چیدمان در این سبک به دست آمد، مشخص شد که اکسسوری و مجسمه‌ها بر اساس طرح و رنگ چوب‌های استفاده شده در وسایل سالن پذیرایی ساخته و چیده می‌شود. 90 درصد افرادی که در اروپا زندگی می‌کنند و این سبک را انتخاب کرده اند، رنگ دیوارها و کفپوش‌ها را بر زمینه رنگ سفید طراحی کرده اند و همین مورد باعث بزرگ تر نشان دادن فضا و دلباز بودن محیط می‌شود. ناگفته نماند که علاوه بر چوب می‌توانید از آلومینیوم و حتی پلاستیک نیز در دکوراسیون خود بهره بگیرید.

سبک شابی شیک

اکنون وقت آن است که افرادی که طرفدار تم شلوغ هستند را با سبکی پر طرفدار آشنا کنیم. شما در این سبک به راحتی می‌توانید از مبلمان و میز و پرده‌های با شکوه و مجلل استفاده کنید. در اصل دست شما در انتخاب طرح‌های شلوغ و در هر رنگ دلخواهی باز است. البته که باید هارمونی رنگ انتخابی مناسب باشد و در غیر این صورت شلوغی بدون همخوانی رنگ‌ها سبک زیبایی را در نهایت کار به شما ارائه نمی‌دهد. علاوه بر این می‌توانید در صورت داشتن فضای مناسب هر اکسسوری و وسایل تزئینی که خواستید به فضای خود اضافه کنید و از رنگ‌های شاد و گرم لذت ببرید.

سبک سنتی

این سبک به راحتی توانسته عنوان شلوغ ترین سبک دکوراسیون خانه را در بین تمامی سبک‌ها از آن خود کند. در این سبک شما می‌توانید هر نوع اکسسوری و وسایل را در دل خانه جای دهید؛ البته به این شرط که با سبک و سیاق خانه همخوانی داشته باشد. مجلل ترین مبلمان و پرده تا طراحی‌های درشت و شلوغ روی دیوارها همگی مربوط ب این سبک هستند و با قرار گرفتن در چنین فضایی به راحتی شما به دهه‌های دور سفر خواهید کرد.

سبک کرفتس من

یکی از زیباترین سبک دکوراسیون داخلی خانه مربوط به کرفتس من می‌باشد؛ به این صورت که تلفیق سنگ و آجر و چوب همراه با وسایل ساخته شده از طبیعت می‌تواند یکی از منحصر به فرد ترین خانه‌ها را برای شما به ارمغان بیاورد.ناگفته نماند که این سبک مختص خانه‌هایی با سالن پذیرایی بزرگ است. اگر دارای خانه ای با سالن پذیرایی بزرگ و شومینه ای زیبا هستید، استفاده از این سبک را در اولیت خود قرار دهید تا آرامشی بی نظیر را نصیب خود کنید. در این سبک نیز زیبایی با تعداد پنجره‌ها رابطه مستقیمی دارد و هرچه تعداد پنجره بیشتر باشد، فضای شما زیباتر و به این سبک نزدیک تر خواهد شد.

سبک مدیترانه ای

سبک مدیترانه ای نیز یکی از سبک‌های پرطرفدار است که عناصر اصلی و تشکیل دهنده آن عبارت اند از: طاق در اشکال هندسی مختلف، ستون‌های کوچک و بزرگ، تلفیق آجر و کاشی همراه طراحی خاص پارچه مبلمان و پرده. اگر جزو افرادی هستید که طرفدار دکوراسیونی خاص و تکرار نشدنی هستید، به راحتی دکوراسیون مدیترانه ای می‌تواند خواسته شما را برآورده کند.

دکوراسیون اکلکتیک

اغراق نیست اگر بگوییم این سبک خالق زیباترین پارادوکس‌ها در کنار هم است! شما به راحتی می‌توانید در این سبک از هر رنگ و طرحی که خواستید برای دیوارها استفاده کنید و برای پارچه مبلمان رنگ و طرح پارادوکس را در نظر بگیرید؛ از طرف دیگر پرده‌هایی کاملا متفاوت از طرح و رنگ مبلمان و دیوار را انتخاب کنید. گاهی اوقات با طراحی درست و به جا می توانید از تضادها دنیایی زیبا و منحصر به فرد را خلق کنید. تابلوهای هنری خاص که در سبک‌های دیگر نمی‌توانید قرار دهید، به راحتی دکوراسیون اکلکتیک در دل خود جای می‌دهد.

 

سخن آخر

اکنون با انواع سبک دکوراسیون داخلی خانه آشنا شدیم؛ در ابتدا شما باید این نکته را برای خود مشخص کنید که طرفدار سبک شلوغ و مجلل هستید، یا از خلوتی و آرامش لذت می‌برید! بعد از انتخاب این مورد، باید به نوع چیدمان و طرح و رنگ مد نظر دقت کنید تا بتوانید یکی از سبک‌های گفته شده را با جزییات مخصوصش به اجرا درآورید. در این میان مشاوره با متخصصین این کار می‌تواند شما را از دوراهی‌ها نجات دهد. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.