هر کدام از آشپزخانه‌ها سبک کابینت خاص خودش را دارد. در این میان با توجه به هزینه‌هایی که برای دکوراسیون آشپزخانه کردید، یکی از مهم ترین موارد، نگهداری از کابینت‌ها می‌باشد. هر کدام از سبک‌های مختلف کابینت‌ها روش نگهداری خاص خودش را دارد که باید حتما رعایت شوند تا بتوانید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با کابینت ممبران و روش نگهداری از آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کابینت ممبران چیست؟

به کابینتی که در آن از روکش ممبران استفاده می‌شود، کابینت ممبران گفته می‌شود. اغلب بر روی ام دی اف خام با ام دی افی که دستگاه سی ان سی آن را تولید کرده است، چسبی زده می‌شود و پس از آن روکش ممبران بر روی آن وکیوم می‌شود.

ناگفته نماند که به دلیل قیمت بالا این نوع کابینت، قسمتی که قابل دید است از این روکش می‌باشد و قسمت‌هایی که در دید نیستند، توسط پی وی سی روکش می‌شوند که قیمت بالاتر نرود. این نوع کابینت را هم می‌توان در سبک کلاسیک استفاده کرد و هم می‌توان در سبک مدرن بهره برد.

روش‌های نگهداری از کابینت ممبران

مهم ترین نکته ای که باید در ابتدای این مقاله به افراد دارای کابینت ممبران توضیح دهیم، حساسیت بالای این کابینت به اجسام تیز است. حتما دقت داشته باشید که از برخورد اجسام نوک تیز با این نوع کابینت‌ها خودداری کنید.

مورد بعدی در نگهداری از کابینت ممبران، این است که از نشستن روی کابینت خودداری کرد؛ چرا که بعد از مدتی کاملا فرورفتگی‌هایی که در اثر فشار زیاد وارد شده، خودنمایی می‌کنند.

یکی از مهم ترین نکته‌‌ها تمیز کردن سطح کابینت‌ها است؛ چرا که باید دقت کنید تا از شوینده‌های قوی که دارای الکل و آمینیوم هستند خودداری کنید. سیم ظرفشویی و اجسامی که دارای سطح تیز هستند نیز برای تمیز کردن این سطوح بسیار اشتباه است؛ چرا که خط و خطوط به راحتی روی کابینت‌های شما نقش می‌بندد.

به یاد داشته باشید که برای تمیز کردن کثیفی‌ها و لکه‌های چربی، تنها از مواد شوینده مناسب کابینت و آب استفاده کنید تا از طول عمر کابینت ممبران شما نکاهد!

برای پاک کردن درب کابینت‌ها نیز تنها کافی است تا یک دستمال مرطوب داشته باشید و به تمیزکاری بپردازید.

از نکات بعدی در نگهداری از کابینت ممبران، جلوگیری از آویزان کردن دستمال مرطوب و نم دار از دستگیره‌های در است. کافی است تا چند بار این کار را انجام دهید و متوجه شوید که رطوبت به داخل نفوذ می‌کند و پوسیدگی برای کابینت شما رخ می‌دهد.

مورد بعدی برای افرادی است که خوراکی‌هایی نظیر مربا و ترشی و… را در کابینت قرار می‌دهند. اگر جزو این دسته از افراد هستید، حتما زیر ظروف خود دستمال یا پارچه ای را قرار دهید تا چنان چه این مواد نشت دادند، روی سطح کابینت نریزد؛ چرا که باعث پوسیدگی و خرابی کابینت می‌شوند.

نکته بعدی مربوط به هنگام آشپزی است. حتما توجه داشته باشید که موقع اشپزی درب کابینت‌ها را ببندید تا از ایجاد کثیفی در قسمت‌های مختلف کابینت جلوگیری کنید.
امکان دارد که به هر دلیلی لکه‌های جوهر و ماژیک و یا حتی لکه‌های چربی بر روی سطح کابینت شما بیفتد.

برای این کار می‌توانید در صورت پاک نشدن با شوینده‌های معمولی از محلول رقیق شده وایتکس با آب استفاده کنید. فقط دقت کنید که حتما وایتکس با آب ترکیب شده باشد و پس از درست کردن این ترکیب به کمک یک دستمال نرم و این محلول به تمیز کردن لکه‌ها بپردازید.

نکته بعدی نیز مربوط به چیدن وسایل در کابینت ممبران است. همان طور که می‌دانید، طبقات پایین این سبک کابینت، دارای مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به طبقات بالایی است و چنان چه ظروف شما سنگین است، حتما برای جلوگیری از فشار زیاد به طبقات بالا، از طبقات پایینی استفاده کنید.

در نهایت نیز اگر به تمیزکاری داخل کشوهای کابینت ممبران فکر می‌کنید، تنها کافی است که در صورت وجود رطوبت در کشو‌ها، از یک دستمال نرم و خشک این رطوبت را بگیرید. در صورت وجود کثیفی نیز با یک دستمال مرطوب نرم نیز می‌توانید لکه‌ها را از بین ببرید.

در خرید کابینت ممبران به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اولین و مهم ترین بخش در هنگام خرید کابینت ممبران، یراق آلات آن است. این که از چه متریالی با چه کیفیتی ساخته می‌شود، از نکاتی است که به راحتی به شما می‌گوید با رعایت نکات گفته شده، تا چند سال می‌توانید این کابینت‌ها را در آشپزخانه خود داشته باشید.

مورد بعدی استفاده از اکسسوری‌هایی مانند زیر چراغی و تاج و… در کابینت ممبران است. دقت داشته باشید که قیمتی که سازنده به شما پیشنهاد می‌دهد، همراه با این قسمت‌ها است یا بدون این وسایل است. البته که می‌توانید به درخواست خود این قسمت‌ها را حذف کنید و از قیمت نهایی کابینت خود بکاهید.

مورد بعدی نوع روکش و چسبی است که سازنده برای ساخت کابینت ممبران مختص شما استفاده می‌کند. از کیفیت خوب این دو مورد نیز اطمینان حاصل کنید.

نکته آخر نیز در مورد دستگیره‌های در کابینت است. در کابینت ممبران از دستگیره‌های سرامیکی یا طرح برنز استفاده می‌کنند؛ به همین منظور دقت کنید که کابیت ساخته شده شما با دستگیره فلزی نباشد!

سخن آخر

اکنون با کابینت ممبران و روش‌های نگهداری از آن آشنا شدیم. شاید الان به این فکر کنید که نگهداری از این نوع کابینت کمی سخت و دشوار است، اما اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید که این نکات تنها استاندارد‌های مراقبت از کابینت است و نیاز به انجام کار سختی ندارد.

از طرفی نیز با رعایت هر چه بهتر نکات ذکر شده، به طول عمر کابینت ممبران مختص خود کمک خواهید کرد. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.