یکی از مهم ترین مقوله‌هایی که هر شخص در حین بازسازی و طراحی دکوراسیون به آن فکر می‌کند، طراحی پنجره‌های خانه است. پنجره یکی از مهم ترین بخش‌های هر ساختمان است؛ چرا که به راحتی مرز بین دنیای بیرون و درون خانه است و از طرفی حریم شخصی شماست.

این پنجره اگر به نحوی طراحی شود که نور کافی به فضا نرساند یا عایق نباشد، صد در صد هزینه‌هایی را برای شما در پی خواهد داشت. با ما همراه باشید تا در این مقاله با این موضوع کاملا آشنا شویم و آگاهانه به بازسازی ساختمان و پنجره‌ها بپردازیم.

پنجره upvc

تامین نور کافی در فضای داخل خانه

همان طور که در بالا اشاره ای کوچک شد، اولین نکته ای که هر پنجره خوب دارد، تامین نور به میزان کافی در فضای خانه است. همان طور که می‌دانید نور خورشید برای بدن بسیار ضروری است و در صورت نبود این نوع نور در طول روز برای افراد خانه، پس از مدتی کمبود ویتامین‌ها را در پی خواهد داشت.

از طرفی با تامین نور کافی شما در طول روز و وجود خورشید، نیاز به روشن کردن چراغ‌ها ( یا حداقل همه چراغ‌ها) را ندارید و این مورد خود به تنهایی موجب کمتر مصرف کردن برق و کمتر شدن هزینه قبض‌های شما خواهد شد. حس و حال خانه ای روشن با نور طبیعی هم که دیگر نیازی به تعریف ندارد!

طراحی دکوراسیون داخلی با پنجره های نورگیر زیبا

زاویه دید منظره بیرون از داخل ساختمان

مورد بعدی که احتمالا در بسیاری از ساختمان‌ها دیده باشید، زاویه دید منظره ایست که شما از داخل ساختمان، بیرون را مشاهده می‌کنید. اگر در پروسه نوسازی هستید و می‌خواهید مکان قرار گیری پنجره را مشخص کنید، حواستان باشد که معمار شما در جایی پنجره را جانمایی کند که منظره ای خوب از بیرون را به چشمان خود هدیه دهید.

یا اگر در پروژه نوسازی هستید و می‌خواهید پنجره تان را عوض کنید، از پنجره‌هایی استفاده کنید که در عین عایق بودن نسبت به گرما و سرما و صدا، از ابعاد و شفافیت خوبی برخوردار باشد تا بتوانید نمایی خوب از بیرون را مشاهده کنید.

ناگفته نماند که اگر در خانه خود پنجره ای روی دیوار ندارید و نمی‌توانید از فضای بیرون استفاده کنید، امروزه از روش نورگیر بسیار استفاده می‌شود و به این صورت است که در سقف خانه و در موقعیتی مناسب، نورگیر نصب می‌کنند تا نور خورشید از بالا خانه را پوشش دهد! البته این مورد به زیبایی خانه نیز می افزاید و حتی اگر دارای پنجره هستید، می‌توانید باز هم از نور گیر برای زیباتر شدن سبک خانه بهره بگیرید.

زاویه دید منزل و ویو اپارتمان

حریم شخصی در استفاده از پنجره

یکی دیگر از نگرانی‌هایی که افراد حین نصب پنجره‌های خود دارند، حفظ حریم شخصی آن‌ها است. به این گونه که از بیرون به داخل دید نداشته باشد. به این منظور در گذشته‌های کمی دورتر، پنجره‌ها را در مکان‌هایی نصب می‌کردند که هیچ دیدی نسبت به داخل نداشته باشد و یا اگر قابلیت تغییر جای پنجره نبود، در نهایت با پارچه یا کاغذ آن را می‌پوشاندند که این خود باعث منع ورود نور به داخل خانه می‌شد.

اما در عصر امروز شما به راحتی می‌توانید از تیم ساخت پنجره خود بخواهید تا پنجره‌هایتان را به صورت مات بسازند؛ به این صورت که شما دیدی بسیار خوب نسبت به بیرون دارید ولی از بیرون پنجره شما کاملا مات است و هیچ چیز دیده نمی‌شود. به همین دلیل است که حتی در حمام‌ها نیز امروزه پنجره نصب می‌کنند و هیچ مشکلی وجود ندارد.

دید داشتن پنجره از بیرون

سقف شناور با پنجره‌های نزدیک بام

اگر جزو افرادی هستید که در پروسه نوسازی ساختمان هستید و دستتان در طراحی سقف و دیوارها باز است، پیشنهادی بی نظیر برای شما داریم. آیا تا به حال واژه سقف شناور را شنیده اید؟ شاید پیش خودتان فکر کرده باشید که حتما طراحی خیلی خاص و هزینه‌های فراوانی را با عملی کردن این واژه در پیش رو خواهید داشت؛ اما کاملا در اشتباه هستید!

چرا که شما می‌توانید به راحتی با ترفند پنجره نزدیک سقف این رویا را تحقق بخشید. برای این کار کافی است تا از تیم خود بخواهید تا از میانن دیوارهایتان برای قرار دادن پنجره استفاده نکنند و این پنجره‌ها را روی خط بامی نصب کنند؛ به این صورت که فاصله ای کوتاه از دیوار تا سقف را روی خط بامی برای پنجره انتخاب کنند.

با این روش شما هم می‌توانید از دیوارهایتان به صورت کامل استفاده کنید و هم می‌توانید خطای دید ایجاد کرده و سقفی شناور را مشاهده کنید. زیبایی این کار جزو منحصر به فرد ترین طراحی‌ها می‌باشد.

پنجره های نزدیک به بام

ظاهر فیزیکی پنجره

یکی دیگر از مواردی که در مقوله پنجره باید بیان شود، شکل ظاهری پنجره است که می‌تواند سبک خانه شما را تغییر دهد و زیبایی را چند برابر کند.

همان طور که می‌دانید پنجره‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید؛ اما همیشه به یاد داشته باشید که انتخاب شما بیانگر سلیقه و سبک خانه شماست! پس رنگ و طرح پنجره می‌تواند روی تمامی طراحی‌های شما تاثیر بگذارد.

پنجره یو پی وی سی سفید در آشپزخانه

سخن آخر

در این مقاله قصد داشتیم تا در طراحی سبک خانه خود در مبحث پنجره به شما کمک کنیم تا نکات کلیدی و مهم را در نصب پنجره فراموش نکنید و بتوانید انتخابی درست در زمینه طراحی موقعیت پنجره داشته باشید. سعی کنید حتما از پنجره های دوجداره و upvc استفاده کنید که در آینده ای نزدیک مجبور به تغییر پنجره ها نشوید و عمری طولانی داشته باشند.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که در این مواقع بهترین راه بعد از طراحی اولیه نقشه ساختمان توسط خودتان، مشورت با مشاورات تخصصی می‌تواند طراحی شما را صفر تا صد تغییر دهد و بهترین دکوراسیون را به شما ارائه دهد. چه بسا که این مشورت می‌تواند گاهی هزینه‌های ناشی از نا آگاهی مشتریان را تا حد زیادی کاهش دهد.