خوب همانطور که میدانید اولین چیزی که در هر ساختمان به چشم می آید و یک تاثیر کلی بر چهره ی شهر دارد نمای خانه ها و ساختمان ها میباشد. بنابراین نماهای ساختمان ها و خانه ها باید با هم هماهنگی داشته باشند و دید بصری مناسبی را ایجاد کند.

طراحی نمای ساختمان به عوامل مختلفی در اجرای آن بستگی دارد ، از جمله ی آن شرایط جغرافیایی ، متریال مورد استفاده ، محل قرار گیری درها و پنجره ها و سایبان ها، تعداد طبقات میباشد و همچنین سلیقه ی کارفرما برای طراحی نما.

تاثیر نما بر ساختمان

همانطور که گفته شد نمای هر ساختمان نقش مهمی بر زیبایی و دید بصری شهری دارد و نکته ی دیگری که اهمیت بسیاری در نقش نما دارد ، محافظت میباشد ، بنابراین نماها علاوه بر زیبایی نقش مهمی در محافظت ساختمان دارد.

معرفی انواع نما ساختمان

در طراحی نمای ساختمان همانطور که گفته شد ، باتوجه به مسائل جغرافیایی و سلیقه ی کارفرما ، میتوان از انواع مختلف متریال ها مانند :نمای سنگی ، نمای آجری ، نمای چوبی ، نمای شیشه ای ،نمای مدرن ، نمای رومی کلاسیک و یا رومی ، نمای سرامیکی ، که در ادامه به بررسی هر کدام میپردازیم.

نمای سنگی

نمای سنگی از آن دسته متریال هایی میباشد که دارای مقاومت بسیاری میباشد و در برابر عواملی مانند باد و باران نور خورشید و بارش برف وعوامل محیطی بسیاری مقاوم میباشد و همینطور از نظر زیبایی یک ظاهر شیک و لوکسی را به ساختمان شما می دهد و همینطور در اجرای نماهای کلاسیک نیز بسیار کاربردی میباشد.

نکته ای که در سنگ ها باید توجه کرد ، استفاده از سنگ هایی میباشد که دارای استحکام کافی باشد که در هنگام انقباض و انبساط های هوا سنگ ها ترک نخورد.

نمای ساختمان

نمای آجری

نمای آجری از جمله نماهایی میباشد که دارای تنوع بسیار بالایی است و از گذشته تا به امروز مورد محبوبیت بوده است و ازجمله متریال هایی میباشد که میتوان هم به صورت سنتی و هم مدرن کار کرد ، بنابراین میتواند انتخاب مناسبی برای نمای یک ساختمان باشد.

نمای ساختمان

نمای شیشه ای

نمای شیشه که بیشتر در ساختمان های اداری و تجاری مورد توجه قرار گرفته است و زیبایی خاص و منحصر به فرد خود را دارد. در استفاده از شیشه ی مناسب برای نماهای شیشه ای یکی از گزینه ها میتواند پنچره های اسپایدر باشد و یا فرم لیس ها. استفاده از نمای شیشه ای دریافت کامل نور و روشنایی و جذب انرژی را برای ما فراهم میکنند.

نمای ساختمان

نمای سرامیکی

نمای سرامیکی از جمله نماهایی میباشد که امروزه مورد توجه زیادی قرار گرفته است و دو روش نصب خشک و تر دارد.

نمای ساختمان

نمای چوبی

نمای چوبی نیز ازجمله متریالی میباشد که در استفاده برای هر سبک زیبایی خاص خود دارد، نکته ی دیگر در این نوع متریال این است که چوب ها به راحتی با متریال های دیگر ترکیب میشوند و زیبایی دو چندانی به نمای ساختمان میدهد.

نقش پنجره ها در نمای ساختمان را ببینید.

نمای ساختمان

نمای رومی

در نمای رومی استفاده از سنگ هایی مانند سنگ های گرانیت و یا سنگ های مرمر میباشد و در اجرای نما از ستون ها و تزیینات سرستون ها و اجرای سنتوری ها استفاده میشود.

نمای ساختمان