افراد بسیاری هستند که به جای رنگ برای دیوار، کاغذ دیواری را انتخاب می‌کنند. بسیاری از این افراد در انتخاب و دیزاین خانه با کاغذ دیواری بر سر چند راهی قرار می‌گیرند که چگونه با کاغذ دیواری فضایی زیبا و منحصر به فرد داشته باشیم. شما می‌توانید تمام قسمت‌های پذیرایی را با یک نوع کاغذ دیواری بپوشانید، می‌توانید دیواری را متفاوت از بقیه دیوارها کاغذ دیواری کنید یا حتی روی هر یک از دیوارها کاغذ دیواری با طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت بزنید. این بستگی به سلیقه شما و البته سبک چیدمان خانه دارد که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم تا بتوانید به راحتی سبک کاغذ دیواری مناسب خود را انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

 

انواع کاغذ دیواری

کاغذ دیواری‌ها انواع مختلفی دارند که از لحاظ جنس و دوام با یکدیگر متفاوت هستند. کاغذ دیواری‌هایی که دارای پوشش وینیل هستند، بسیار پر طرفدار و البته با دوام هستند. شما بعد از نصب این کاغذ دیواری‌ها، به راحتی می‌توانید هر زمان که خواستید شستشو کنید و ضد آب هستند. ناگفته نماند که خود این کاغذ دیواری‌ها که دارای وینیل هستند نیز در دو نوع مختلف به چشم می‌خورند. یک دسته آن‌هایی که پوشش وینیل را در قسمت پشت خود جای داده اند و دسته بعدی آن‌هایی که وینیل را در جلوی خود پذیرفته اند. پر واضح است که دسته ای که وینیل در بخش جلویی کاغذ دیواری تعبیه شده، ماندگاری و دوام بیشتری را از آن خود کرده اند. پس این که کدام یک از این کاغذ دیواری‌ها در خانه شما جای می‌گیرد، بسته به سلیقه و بودجه شما دارد.

 

نکات مهم

اولین نکته مهمی که در انتخاب کاغذ دیواری باید در نظر بگیرید، رنگ و طرح آن است؛ به این صورت که حتما با سبک و رنگ دیگر اجزای سالن پذیرایی همخوانی داشته باشد. همان طور که می‌دانید، کاغذ دیواری‌ها در طرح‌های شلوغ و خلوت به چشم می‌خورند. اگر جزو افرادی هستید که دوست دارید دیزاین و طرحی که برای خانه در نظر می‌گیرید را تا سال‌ها داشته باشید، بهتر است طرح‌های خلوت و به دور از شلوغی را انتخاب کنید؛ چرا که طبق روانشناسی، طرح‌های خلوت و به دور از شلوغی دیرتر شما را خسته می‌کند و باعث حس آرامش در ناخودآگاه شما می‌شوند و از طرفی نیز اگر نگاهی به مد در سال‌های طولانی کرده باشید، همیشه طرح‌های ساده و شیک پر طرفدار و ترند هستند! البته عده ای نیز هستند که طرفدار طرح‌های شلوغ هستند و علاقه دارند که هر چند سال یکبار طرح‌ها را عوض کنند، که این افراد به راحتی می‌توانند شلوغ ترین طرح‌ها را در سبک و رنگ‌های مختلف انتخاب کنند.

البته در این میان نیز افرادی هستند که نه طرفدار سادگی زیاد هستند و نه طرفدار شلوغی. برای این افراد پیشنهاد می‌کنیم که دیوارهای اصلی سالن پذیرایی را از طرح‌های ساده انتخاب کنند و یک دیوار را به عنوان دیوار شاخص انتخاب کنند و از کاغذ دیواری متفاوت و شلوغ تر برای این دیوار استفاده کنند. زیبایی که این طرح به سالن پذیرایی شما می‌دهد، مثال زدنی است.

اگر سقف خانه شما کوتاه است و علاقه دارید تا کمی بلند تر به نظر بیاید، تنها کافی است تا از کاغذ دیواری‌های راه راه و عمودی استفاده کنید تا دیوار‌هایی به ظاهر بلند و سقف مرتفع داشته باشید!

اگر طرفدار سبکی هستید تا سالن پذیرایی شما را پر شور و هیجان کند، باید از کاغذ دیواری‌هایی استفاده کنید که دارای نقش و طرح‌های هندسی شکسته و تیز هستند. طبق روانشناسی‌های انجام شده، این اشکال هندسی فضای شما را گرم تر و پر هیجان تر می‌کند.

افرادی نیز هستند که به فضایی آرام و به دور از هیجان علاقه دارند. این افراد باید کاغذ دیواری‌هایی را برای سالن پذیرایی خود انتخاب کنند که دارای رنگ‌های ملایم و روشن و طرح‌های خلوت باشند تا به راحتی آرامش را در فضای خانه پخش کنند!

چنان چه خانه شما و دیوارهای شما از نظر عرض دارای وسعت کمی هستند و علاقه دارید که بزرگتر نشان داده شود، کاغذ دیواری با خطوط راه راه افقی را انتخاب کنید تا با ایجاد خطای دید، به مساحت خانه شما بیفزاید. در این میان می‌توانید از رنگ‌های روشن نیز استفاده کنید که این بزرگی بیشتر به چشم بیاید.

طبق آماری که از رنگ‌های گرم در سالن پذیرایی به دست آمده، رابطه افراد حاضر در سالن پذیرایی به مراتب بهتر و صمیمی تر از دیگر رنگ‌های کاغذ دیواری است. پس اگر جزو این دسته از افراد هستید، به راحتی با انتخاب رنگ‌های گرم صمیمیت زیادی را به مهمانی‌های خود هدیه دهید.

طرفداران رنگ‌های سرد و به اصطلاح خنک کننده معنوی فضا، می‌توانند با استفاده از رنگ‌های سبز و آبی در دیوارهای خود به خواسته خود برسند.

یکی از مهم ترین نکات در انتخاب کاغذ دیواری مناسب، توجه به طرح کفپوش است؛ به این صورت که اگر دارای کفپوشی با طرح و رنگ ساده هستید، باید کاغذ دیواری‌های کمی شلوغ را انتخاب کنید و بالعکس، یعنی با کفپوش شلوغ، کاغذ دیواری ساده فضا را زیبا می‌کند. این پارادوکس، یکی از زیباترین تضاد‌های موجود در خانه‌ها می‌باشد.

 

سخن آخر

در این مقاله با انتخاب درست طرح کاغذ دیواری برای دیوار‌ها آشنا شدیم. این که سبک شلوغ یا خلوت را انتخاب کنید، بسته به سلیقه شما و البته سبک چیدمان و کفپوش سالن شما دارد. انتخاب رنگ نیز مانند طرح بسته به وسعت خانه و سبک وسایل دارد. پس با یک انتخاب درست و فکر شده، به راحتی می‌توانید با کاغذ دیواری دارای سالن پذیرایی و حتی اتاق خواب‌هایی شوید که منحصر به فرد و مختص خودتان است. آرامش و هیجان موجود در فضا با استفاده از طرح‌های کاغذ دیواری نیز کامل بستگی به خودتان دارد. ناگفته نماند که در این میان به جنس کاغذ دیواری نیز توجه کنید که ضد آب بودن وقابل شستشو بودن، از ویژگی‌های یک کاغذ دیواری خوب و ماندگار است که به راحتی تا چندین سال برای شما باقی می‌ماند. از این که با ما همراه بودید، سپاس گزاریم.