یک ایده خوب در چیدمان اتاق کودک باید به گونه ای باشد که با روحیات و حال هوای کودکان سازگار باشد. بنابراین در هنگام چیدن اتاق کودکان باید خودمان را جای آن ها حس کنیم.

همانطور که میدانید ، فضای اتاق خواب باید یک محیط آرامش بخش باشد و این فضا برای کودک باید دارایاثر بخشی بیشتری نیز باشد ، بنابراین با رعایت چند نکته ی کاربری میتوان اتاق کودک خود را به بهترین شکل دکوراسیون کنید.

1- رنگ اتاق کودک

رنگ میتواند مهم ترین عنصر در طراحی و چیدمان اتاق کودک باشد،انخاب رنگ های شاد و خوش آب و رنگ میتواند اتاق را زنده کند و تاثیر به سزایی در محیط را ایفا میکند، بنارباین در انتخاب رنگ باید دقت کرد. بسیاری از رنگ های پر طرفدار امروزی برای اتاق کودک و حتی نوجوان مناسب نیستند. بنابراین در انتخاب رنگ میتوانیم از رنگ هایی مانند: آبی ملایم، لیمویی، رنگ هایی با تناژصورتی و سبز ملایم، رنگ های آرامش بخشی که هم برای مادران و هم کودکان مناسب میباشد. انتخاب یک طرح مناسب برای یکی از دیوارهای اتاق از راه های مناسب برای تزئین اتاق کودکان میباشد.

2-انتخاب کاغذ دیواری اتاق کودک

در انتخاب کاغذ دیواری اتاق کودک باید از طرح های شلوغ کارتونی پرهیز کنیم، زیرا خیلی زود باعث خستگی کودک میشود. برای یکی از دیوار های اتاق کودک میتوانید با استفاده از پانل های مخصوص یا نصب فوم این امکان را به کودک دلبندتان دهید تا نقاشی‌های خود را رو آن ها بکشد.

چیدمان و تزیین اتاق کودک
چیدمان و تزیین اتاق کودک
چیدمان و تزیین اتاق کودک
چیدمان و تزیین اتاق کودک

3- نور در اتاق کودک

نور یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر فضا میباشد. در اتاق کودکان نیز یکی از فاکتور های مهم به شمار می‌آید زیرا کودکان برای جذب ویتامین D  به نور آفتاب نیازدارند و کودکان بیشتر زمان خود را در آنجا سپری میکنند، همینطور برای انجام تکالیف و بازی کردن به نور مناسب نیاز دارند. فضایی با نور طبیعی و شاداب اثرات مثبتی بر فضا و روحیه کودکان دارند همانطور که نور نامناسب و مصنوعی اثرات منفی در پی خواهد داشت.

چیدمان و تزیین اتاق کودک
چیدمان و تزیین اتاق کودک

4- پنجره اتاق کودک

یکی دیگر از عوامل مهم اتاق کودک پنجره میباشد. پنجره هایی که از آن نور شمالی به داخل میتابد و سحرخیزی و شادابی را با خود به ارمغان می آورد. یکی دیگر از مواردی که باعث حضور نور در اتاق میشود استفاده از پرده مناسب است. از عوامل دیگر وجود پنجره هایی با مقیاس کوچک و نقطه‌ی دید آن طوریکه که به وسیله آن بتوانند حرکت خورشید و فضای بیرون را ببینند.

5- پرده اتاق کودک

در انتخاب پرده برای اتاق کودک باید از پرده های لطیف و بدون الیاف استفاده کرد ، که باعث ایجاد حساسییت نشود و همینطور استفاده از پرده های ضخیم مانع ورود نور در اتافق کودک میشود بنابراین برای این فضا می بایست از پرده های نازک تری استفاده کرد. انتخاب طرح و نوع پرده به دکوراسیون و سلیقه ی شما بر میگردد.

6- مبلمان و مقیاس در چیدمان اتاق کودک

طراحی مبلمان اتاق کودکان در چیدمان و تزیین اتاق کودک باید بر اساس شناخت و عوامل رشدی کودک صورت بگیرد. فضای اتاق کودک باید به گونه ای باشد که به حس کنجکاوی و جنب و جوش کودک کمک کند و او را به چالش بکشد و کنجکاوی و کاوش را هنگام بازی در دنیای کودکانه‌ی خود تجربه کند. اتاق‌های شلوغ و با وسایل زیاد اغلب ظاهری آشفته و نامنظم را به ما نشان میدهد، بنابراین در انتخاب جزئیات باید نهایت دقت را داشته باشیم. در انتخاب اندازه و مقیاس مبلمان باید توجه داشته باشیم که وسایل نسبت به قد ومقیاس کودکان در نظر گرفته شود. ارتفاع و اندازه‌ی کمدهای اسباب بازی، صندلی و میزها باید متناسب با قد کودکان در نظر گرفته شود. همینطور ارتفاع دستگیره درها و درهای دستشویی و شیرآلات باید متناسب با قد کودکان طراحی شود. در انتخاب فضای مناسب برای تخت بهتر است فاصله تخت از سطح زمين نه خيلی زياد و نه خيلی كم باشد. يک تخت استاندارد با طرحی ساده هميشه قابل استفاده است و هيچ ‌وقت هم از مد نمی ‌افتد.

7- چیدمان قاب عکس در اتاق کودک

استفاده قاب عکس ها در هر دکوراسیونی اثر دلچسب خود را دارد ، همچنین در اتاق کودک وجود عکس هایی از کودک دلبندتان و یا عکس فضا هایی که برایش خاطر انگیز است در فضای اتاق باعث به وجود آوردن حسه تعلق پذیری برای کودک میشود. در چیدمان قاب عکس ها میتوان از دیوار ها برای نصب آن ها کمک گرفت و یا استفاده از نخ های کناف تزیینی برای آویزان کردن این عکس ها بسیار مناسب و کاربردی میباشد.

چیدمان و تزیین اتاق کودک
چیدمان و تزیین اتاق کودک
چیدمان و تزیین اتاق کودک
چیدمان و تزیین اتاق کودک

پیشنهاد: ایده های طراحی اتاق خواب بزرگسالان را بخوانید.

8- چیدمان اسباب بازی در اتاق کودک

از آن جایی که در ایده های چیدمان اتاق کودک، کودکان از اتاقشان برای مطالعه، استراحت و خواب استفاده میکنند، بنابراین باید برای فضای اتاق ساماندهی خاص خودش را در نظر بگیریم، پس با توجه به این موضوع در نظر گرفتن فضا برای بازی‌های کودکانه ی آنها و فضاهایی مناسب برای مطالعه و استراحت در ارتباط درست باهم. ایجاد وسایلی مانند قفسه ها و فایل هایی برای لوازم کودکان، صندلی ها و پارک کودک و همین طور وجود یک عروسک مناسب بر روی صندلی حسه خوشایندی به فرزند شما می‌دهد که احساس تنهایی را از آن دور میکند و همچنین ایجاد قفسه و یا شلف های مناسب برای چیدن اسباب بازی و یا عروسک ها بسیار مناسب میباشد و همچنین استفاده از کمد های ویترین دار که چیدمان اسباب بازی های داخل آن را به نمایش بگذارد. در انتخاب تخت بهتر است تختی برای كودكانتان‌ انتخاب كنيد كه زير آن فضای خالی يا كشويی وجود داشته باشد، استفاده از فضاهای زیر تخت میتواند برای سامان‌دهی فضای اتاق خواب بچه مناسب باشد.

چیدمان و تزیین اتاق کودک
چیدمان و تزیین اتاق کودک
چیدمان و تزیین اتاق کودک
چیدمان و تزیین اتاق کودک

9- انتخاب تخت مناسب در چیدمان اتاق کودک

وقتی که قرار است کودک زمان زیادی از تخت استفاده کند، باید درانتخاب آن دقت زیادی داشته باشیم. یکی از عوامل مهمی که باید در چیدمان اتاق کودک به آن توجه کرد، ابعاد تخت نسبت به قد، وزن و جثه ی کودک باشد و همین طور تخت کودکان و نوزادن و شیر خوار باید لبه داشته باشد. ارتفاع 20،30 سانتی متری تخت از سطح زمین و فاصله ی40،30 سانتی متر فاصله ی استاندار تخت از زمین میباشد. ارتفاع تخت باید به گونه‌ای باشد که کودک مجبور به خم کردن زانوهای خود نشود، به گونه ای وقتی روی تخت مینشیند پاها به سطح زمین برسند، در این صورت باید زاویه‌ی لگن و کمر زانو و ران 90 درجه باشد. از لحاظ جنس و نوع تخت تختي از جنس چوب، يا  MDF انتخاب مناسبی است، تخت ‌های فرفوژه برای كودكان مناسب نيست. در هنگام خرید تخت‌های دو طبقه باید به این نکته توجه کرد که تخت طبقه‌ی دوم نباید به سقف نزدیک باشد و خانه‌هایی که ارتفاع کف تا سقف آن ها کوتاه است، بهتر است از تخت دو طبقه استفاده نکنند.

10- ایده های چیدمان کمد اتاق کودک

وجود کمد ها در اتاق میتواند بسیار لازم و ضروری باشد ، کمد ها باعث ایجاد نظم و ساماندهی در چیدمان اتاق کودک میشود و کودک نظم دادن به وسایل خود را می آموزد. با قفسه بندی کمد ها میتوان فضایی برای لوازم بهداشتی و یاپوشک های بچه ترتیب داد.انتخاب طرح و مدل های کمد ها متفاوت میباشد و به نوع دکوراسیون و سلیقه ی شما بستگی دارد.

چیدمان و تزیین اتاق کودک